JOCS TRADICIONALS - Sessió 4

OBJECTIU DE LA SESSIÓ

"Conèixer i practicar jocs tradicionals de velocitat"


MATERIAL

Mocadors, 10 cercles, cordeta d'uns 8 metres nuada pels extrems i amb una anella enfilada.


ACTIVACIÓ

- Teòrica: demanar quins jocs vàrem fer a la sessió anterior. Recordar que el plaç per entregar la fitxa d'investigació de jocs tradicionals conclou a la sessió 6.

- Pràctica: "A BITXO": asseguts en cercle amb les mans darrera excepte qui para. Aquest, mocador en mà (el "bitxo"), passarà per darrera els qui seuen. Deixarà caure el "bitxo" sobre les mans d'un dels jugadors, el qual, ràpidament, agafarà el mocador, s'aixecarà i l'empaitarà fins que s'assegui al seu lloc després d'una volta a la rodona. Si l'enxampen repetirà, en cas contrari, qui queda amb el bitxo para. Variant: afegir més voltes per poder seure i fer vàries rodones per generar mes sortides.


ACTIVITATS

- "A CORRETJA": Primer explicar com se jugava realment: els més forts del carrer estiraven una corretja fins que un amollava. Els altres podien romandre a cobro dins d'un portal. Qui la duia colpejava a l'altre fins que entrava a un portal, qui l'ocupava havia de sortir i rebre fins que entràs a un altre. Com jugarem: repartir 10 cercles per la pista. dos alumnes de força parescuda estiraran un mocador amb una mà fins que un dels dos faci figa i amolli. Qui se'l queda té dret a colpejar amb el mocador (o la mà) a les anques dels companys/es. Els cercles són caus individuals. Qui vulgui entrar a un que estigui ocupat haurà de picar al cap de l'inquilí, senyal que obligatòriament l'ha d'abandonar per anar a un altre. Quan se cansi qui la du, tornar a començar amb altres dos alumnes.

- "A GRILLONS": dos grans equips enfontats en filera a partir de les línies finals de la pista. A prop de cada línia, ja dins la pista, hi haurà un cercle que serà la presó. Els jugadors sortiran alternativament de cada una de les fileres i tindran com a objectiu enxampar a qui hagi entrat just abans que ells de la filera oposada. En cas d'aconseguir-ho, l'enviarà al cercle presó, on romandrà fins que un company el salvi picant a la mà. Els jugadors poden sortir de la pista quan vulguin, per situar-se al final de la filera i esperar de nou el seu torn per entrar.


TEORITZACIÓ

- “A L’ANELL”: tots asseguts en cercle menys qui la du, que quedarà dret al centre. Els jugadors sostindran entre tots i amb les dues mans una cordeta fermada pels caps. Han de fer passar un “anell” (per exemple: anella, goma de cabells) fins completar una volta sense que se n'adoni qui ha quedat al mig. Si descobreix a quina mà està, canvien de rol. Per despistar, tots han de moure les mans com si realment passassin l'anell.