Rebost de Jocs d'Educació Física

Trobaràs els jocs organitzats per continguts al bloc "jocsedufis.blogspot.com.es"


ACTIVACIONS

- "ARANYA": els alumnes han de passar d'una banda a l'altra de la pista sense que els toqui l'aranya que se mou lateralment per una línia. A qui toqui s'afegeix a la teranyina.


- "ARANYA CONDUINT LA PILOTA": a la pista de volei, dues aranyes sense pilota ocupen les dues zones de 3 metres (6x9 metres) i la resta d'alumnes, amb pilota de bàsquet, a un dels costats de la pista. Aquests han de passar d'un costat a l'altre de la pista botant la pilota sense agafar-la ni perdre el control. Si incompleixen quacuna de les dues premisses, canviaran de rol amb una de les aranyes. Afegir una i dues aranyes lladres més.


- "ARANYA AMB ESTICS": les mosques condueixen una pilota de tennis amb l'estic, han de passar d'un costat a l'altra de la pista sense perdre el control. Les aranyes només portaran un estic i romandran sobre una línia. Si roben una pilota o fan perdre el control a un company/a, canvien de rol.


- "ASSALT AL CASTELL": 4 petits grups que juguen simultàniament. Els alumnes, que portaran un estic, són assaltants que intenten tomar el castell (botella), excepte un que el defensarà. Aquest està dins un cercle, on els atacants no poden entrar. Qui tomi la botella canvia de rol pel defensor. Aquest no pot colpejar la pilota per allunyar-la, si queda dins els cercle l'ha de passar a un dels assaltants.


- "A BITXO": asseguts en cercle amb les mans darrera excepte qui para. Aquest, mocador en mà (el "bitxo"), passarà per darrera els qui seuen. Deixarà caure el "bitxo" sobre les mans d'un dels jugadors, el qual, ràpidament, agafarà el mocador, s'aixecarà i l'empaitarà fins que s'assegui al seu lloc després d'una volta a la rodona. Si l'enxampem repetirà, en cas contrari, qui queda amb el bitxo para. Variant: afegir més voltes per poder seure i fer vàries rodones per generar mes sortides.


- "JOC DELS BLOCS": repartir blocs de plàstic per l'espai (un per cada alumne). Mentre sona una música, l'alumnat se desplaça per l'espai. En aturar-la, s'han de pujar sobre els blocs. Repetir la situació llevant un bloc cada vegada, fins que qualcú quedi a terra.

Variant:

  • Començar amb una quantitat reduïda de blocs (la meitat que d'alumnes) de forma que els hauran de compartir. No se llevaran blocs després de cada ronda, però obligatòriament hauran de variar les parelles.


- "BOTAR PEDRES": tots asseguts a un espai limitat amb els peus cap envant. El mestre diu dos noms, el primer serà el perseguidor i el segon l'encalçat. Si l'agafa canvien el rol. Per evitar ser pillat, pot botar per damunt un company i seure al seu lloc, aquest s'aixeca i passa a ser perseguidor. Afegir més parelles.


- “ELS CAÇADORS“: la meitat dels alumnes dins un quadrat de 6x9 metres seran els animals, la resta romandrà fora i seran els caçadors. Aquests intentaran ferir a tots els animals amb 6 pilotes de plàstic petites i dos frisbis d’esponja. Qualsevol pilota o frisbi que toqui a un animal el mata i s’ha de seure, excepte si li toca al cap. Els asseguts se salven si agafen una pilota o un frisbi, després ho llancen fora del quadrat sense passar-la a un altre animal. Quan tots els animals queden asseguts canvien de rol.


- "CADA CONILL A CA SEVA": repartir 15 cercles per l'espai. Quan digui "cada conill a ca seva!", tindran 5 segons per entrar a un dels cercles, que hauran de compartir si és necessari. Qui no ho aconsegueix o treu un peu per falta d'equilibri, haurà d'anar i tornar fins a la porteria del camp de futbol. Cada vegada llevaré com a mínim un cercle, fins que quedin 3 ó 4.


- “EL COCODRIL”: per parelles, un assegut amb les cames allargades, que seran la boca del cocodril, i que obrirà i tancarà seguint un ritme molt marcat. L’altra bota alternant ajuntar i separar els peus a sobre per evitar la mossegada. Important mantenir el ritme. Canviar els rols.


- "COLOR, COLOR...": tots els alumnes en moviment per la pista. El mestre dirà: "color, color..." i a continuació el nom d'un color. Els alumnes hauran de tocar qualsevol objecte, roba o línia del terra que el tingui el més aviat possible. El darrer en fer-ho pagarà penyora (per exemple còrrer fins a la porteria i tornar).


- "COMECOCOS": tots els alumnes es desplacen sobre les línies de la pista. 4 la duen amb mocador, a qui toquen li passen. Normes:

      1. No poden còrrer,

      2. No poden encalçar al mateix que els ha enxampat,

      3. No poden botar d'una línia a una altra.


- "COMECOCOS AMB PILOTA": tots els alumnes es desplacen sobre les línies de la pista conduint amb els peus una pilota. 4 d'ells la duran amb mocador i a qui toquin li passen. Normes:

      1. No poden encalçar al mateix que els acaba d'enxampar,

      2. Si quan els encalcen perden el control de la pilota i surten de les línies, estan pillats automàticament,

      3. No poden còrrer.


- "COMECOCOS BOTANT LA PILOTA": tots els i les alumnes amb una pilota de bàsquet se desplacen per sobre les línies pintades al terra. Quatre la duen amb mocador. A qui toquen li passen. Normes:

      1. No està permès botar d'una línia a altre,

      2. No se pot córrer,

      3. Si agafen la pilota o boten amb les dues mans quan els encalcen, estaran enxampats automàticament,

      4. No poden encalçar al mateix que els ha enxampat.


- "EL CRANC I LA GÀBIA": gran cercle amb tots els alumnes agafats de les mans excepte un, que quedarà enmig fent de cranc (quadrupèdia panxa per amunt). Aquest intentarà tocar a qualsevol dels qui formen la gàbia, que ho evitaran amb desplaçaments coordinats. Si toca a qualcú o el cercle se romp, canvien de rol.


- "LA GRANJA": repartir targetes de quatre tipus d'animals entre l'alumnat. Els alumnes, sense xerrar (poden imitar renous) i desplaçant-se únicament sobre els blocs, s'hauran d'agrupar a espais prèviament definits.


- "LLEONS I CANGURS": un alumne és el lleó i s'ha de desplaçar a 4 grapes, els altres són cangurs i ho fan botant a peus junts. Quan el lleó toca un cangur, també la durà a 4 grapes, fins que estiguin tots pillats.


- "MAREIG": tots en cercle menys un enmig que intenta tocar la pilota. Grups reduïts per nivell. Els qui tenen més domini, màxim 2 tocs.


- "A MOCADORET": 2 equips iguals a 20 metres de distància, amb un número assignat cada membre. Al centre, sobre una línia, el mestre aguanta un mocador. Aquest diu un número, els qui el tenen assignat surten per agafar el mocador i tornar al seu equip abans que el contrari el toqui, però si un dels dos passa la línia central sense que s'hagi agafat el mocador perd automàticament.

Variant:

  • "Mocadoret doble" quatre grups a la vegada i el mestre aguanta dos mocadors, un a cada banda. Millor per grups nombrosos.


- "MOCADORET AMB PILOTA DE RUGBI": similar al joc del mocadoret, amb quatre grups i amb dues pilotes de rugbi. Els dos grups de cada banda tindran el mateix color de peto. Cada jugador té un mocador com a coa. Dic un nombre i llanç les dues pilotes a l'aire (una per cada dos grups enfrontats), qui els tinguin assignat intentaran agafar la pilota i tornar al seu costat abans que el contrari li prengui el mocador. Si ho fa canvien el rol, li dóna la pilota i li intenta prendre el mocador. Si ho aconsegueix empaten i no puntuen.

Variant:

  • Només llanç una pilota i surten dos de cada costat, jugant de forma col·laborativa dos contra dos. Poden progressar o passar la pilota al company. Si els prenen el mocador quan porten la pilota perden la possessió.


- “ELS MOIXOS SIAMESOS”: dues parelles seran moixos siamesos que la duran a un espai reduït, agafats de la mà, però dreta amb dreta, quedant girats. La resta seran ratolins que correran individualment. En agafar dos ratolins, aquests formaran una nova parella de moixos siamesos.


- "LA MOLLA": 6 la duen amb mocador a un espai limitat. Els enxampats hauran d'anar botant a peus junts fins que un company els hi toqui el cap.


- "MOSQUIT ENVERINAT": un la du amb mocador i amb les mans juntes, a qui toca li passa. Els següents que la duguin hauran de córrer amb una mà sobre la "picada".


- "A OLLA": un surt amb les mans agafades des d'una porteria (cau). En enxampar qualcú tornen tots dos al cau, d'on sortiran plegats fent cadena. Cada vegada que enxampin o se rompi la cadena han de tornar al cau, de camí els altres els hi poden picar a les anques. Si qualcú pica massa fort, els impedeix el pas de tornada o els reté, també ho durà.


- L'OMBRA": per parelles, el primer es desplaça lliurement movent els segments i el company l'imita per darrera. Canvi de rol.


- "ELS PAQUETS": els alumnes se mouen lliurement per l'espai. Al senyal s'han d'ajuntar amb altres companys formant paquets de les característiques que hagi dit el mestre: pot ser per número de nins i nines, color de roba o sabates, poble, sexe, altura, etc.


- "ELS PAQUETS COOPERATIUS": el mestre dirà el número de membres que hauran de formar el paquet i, just després, afegirà un problema motor. Per exemple: "grups de 3 amb 2 peus i 2 mans com a punts de recolzaments en total".


- "Passades per parelles": llançaments i recepcions per parelles lliures, variar distàncies. Experimentar llançaments per amunt i per avall.


- "A PICAR EL CUL": tots els i les alumnes drets a un petit espai limitat, al senyal, durant un minut, intentar picar el cul dels companys evitant a la vegada que li piquin al propi. Normes: (1) prohibit picar fort, (2) han d'estar contínuament en moviment, no poden seure al terra ni quedar quiets deixant l'esquena sobre els límits de l'espai.


- "PILOTA ASSEGUDA": amb 4 pilotes mitjanes. Té dues opcions: tirar a matar o a salvar. Normes: (1) qui té la pilota no se pot moure, (2) si els toca la pilota directament i cau al terra, se seuen, (3) si pega al cap o l'agafen a l'aire, se seu qui ha llançat, (4) quan els asseguts agafen una pilota s'aixequen i segueixen jugant.


- “PILOTA SALVADORA”: quatre pilotes vermelles per matar i dues blaves per salvar. Normes: (1) qui té la pilota no se pot moure, (2) la pilota vermella sempre mata fins que fa un bot al terra (excepte si pega al cap), els tocats se seuen, (3) la pilota blava només salva, l’han de passar als asseguts.


- "POLICIES I LLADRES": diferenciam dues petites zones separades a la pista: la presó i el cau dels lladres. 4-5 seran els policies i duran petos. Si enxampen a un lladre fora del seu cau, l'acompanyen fins a la presó, on romandrà fins que un company l'alliberi picant a la mà. En tal cas tornarà al seu cau mans enlaire, senyal que no pot ser enxampat. Els lladres poden fer servir la presó com a cau durant 10", després han de tornar a ca seva..


- "A ROBAR COES": tots els alumnes a un espai limitat i amb una tela penjada dels calçons com si fos una coa. Han de robar les coes dels altres i a la vegada evitar perdre la seva. Normes: (1) no poden mantenir agafada la seva coa, (2) encara que els hi prenguin segueixen jugant, (3) si en tenen vàries han de dur sempre una penjant i les altres a la mà on no li poden prendre, (4) no poden romandre quiets a un cantó de l'espai amb la coa cap a l'exterior del camp, (5) no poden robar la coa a qui se la col·loca.


- "ELS SENYALS": com a resposta a diferents senyals han de fer moviments diferents:

      1. Si dic "volta" = fer un gir.

      2. Mamballeta = un bot.

      3. Aixecar una mà = anar a peu coix.

      4. Aixecar les dues mans = bots a peus junts.


- “LA TACA”: 4 la duen amb mocador a un espai reduït. Només enxamparan si els hi toquen a l’esquena. A qui enxampin li passaran el mocador. Normes:

      1. No poden enxampar al mateix que els ha passat el mocador.

Variant:

  • “LA TACA DE COLORS”: 3 mocadors grocs que enxampen tocant l’esquena i 3 vermells a la panxa.


- "TAURONS I SARDINES": 4 seran els taurons i la duran amb mocador per diferenciar-se. La resta són sardines, si un tauró els toca canvien de rol. Per salvar-se poden entrar a un dels cercles repartits per l'espai, però només poden romandre durant 3". Normes:

      1. No poden fer "perrito guardian"

      2. No val pillar al mateix que els acaba d'agafar.

      3. No poden entrar dos pics seguits al mateix cercle.

      4. Per entrar a un cercle ocupat han de tocar el cap a l'inquilí.


- "Tocs individuals amb pales": tres nivells: tocs seguits amb una cara de la pala, alternar les cares, i llançar i recollir amb l'altre cara fent equilibri.


- "Tocs per parelles": parelles amb pilota de plàstic grossa. Colpejar-la intentant que no caigui al terra.


- "TREURE PILOTES": tots conduint pilota de bàsquet lliurement per la pista de volei. Intentar treure les pilotes dels altres amb la mà lliure i defensar la seva. Si li treuen la va a cercar i segueix jugant. No poden agafar la pilota.



ACTIVITATS


- "1, 2, 3": grups de 3 alumnes, a cada un d'ells se li assigna un número de l'1 al 3. Es desplacen per l'espai lliurement fins que digui un dels 3 números, qui el tingui ha de còrrer fins a un cau abans que els dos company l'enxampin.


- "1x1": Posar un elàstic gruixut de cistella a cistella a una altura de dos metres. Amb cons, marcar cinc o sis minicamps amb una mida aproximada de 3x4 metres. Partits a 1 punt amb sistema "side out" (qui entra al camp ho fa sempre pel mateix costat, a l'altra hi haurà qui ha guanyat la jugada anterior i, qui perd, passa a la filera que vol). Normes:

      1. Poden collir i llençar o colpejar la pilota. Si la cullen l'hauran de tornar sense desplaçar-se.

      2. La pilota ha de passar per sobre l'elàstic i caure a l'altre camp. En cas contrari perdem.

      3. Si la toca el company de l'altre camp i li cau (dins o fora) guanyam.


- "2x2": dues parelles amb una pilota i 2 cons que fan una petita porteria (un peu d'ample). Partit sense porters. Poden marcar per davant i per darrera.


- "2x2": Posar l'elàstic de cistella a cistella (les grosses). Amb cons, marcar 4 minicamps, aprofitant les retxes del ciment de la pista. Partits a 1 punt. Normes:

      1. Poden collir i llençar o colpejar la pilota. Si l'agafen no se poden moure del lloc. Màxim 2 passades entre companys abans d'atacar.

      2. Si tiren per baix l'elàstic o tiren fora, perden el punt. Si no agafen la pilota i cau al terra també.

      3. Si la pilota cau dins el camp contrari guanyen.


- "2x2 i 3x3": Posar l'elàstic de cistella a cistella a una altària de 2 metres. Amb cons, marcar tres minicamps (dos de 5x4 i un de 8x4 metres). Partits a 1 punt amb sistema "side out". Anar canviant els equips. Normes:

      1. (1) Poden collir i llençar o colpejar la pilota. Si l'agafen no se poden moure del lloc, poden passar a un company o atacar.

      2. (2) La pilota ha de passar per sobre l'elàstic i caure a l'altre camp. En cas contrari perdem. Si la toca el company de l'altre camp i li cau (dins o fora) guanyam.

Variant:

  • Limitar el número de passades a dos abans de cada atac i fer els partits al millor de tres punts.


- "ACROSPORT DE 2": per parelles, imitar les figures d'acrosport de 2 del full annexe.


- "ACROSPORT DE 3": per parelles, imitar les figures d'acrosport de 3 del full annexe.


- "ARRABASSAR CEBES": tots són cebes molt arrelades entre sí (enganxats de mans i peus), excepte el més fort de la classe, que farà de pagès. Aquest estirarà de la ceba més dèbil fins que la separi del grup. Les cebes tretes ajudaran al pagès. Normes:

      1. Les estirades han de ser continuades, no a cops.

      2. Un pic separades deixar d'estirar, no arrossegar-les pel terra.

      3. No baixar els calçons ni fer pessigolles.


- "ARRIBAR A LA LÍNIA": parelles amb pilota. Parteixen des d'una línia al centre de la pista. Han d'intentar arribar cada un al costat contrari de la pista, sense xutar i impedint que ho faci el company. Arribar val un punt.


- "ATURAT!": sis cercles repartits per la pista de forma circular, a uns vuit metres de distància cada un. Dos grans grups, els defensors repartits per tota la pista i els atacants, amb pilota, en fila a partir del primer cercle. El primer atacant llança i intenta trepitjar el màxim de cercles seguint la roda. Els defensors intentaran ferir amb la pilota al corredor o ficar-la dins el següent cercle. Cada cercle trepitjat val un punt, en cas de completar la volta, val deu punts. Quants tots els atacants hagin llançat, canvien de rol amb els defensors.


- "BANDERA": a un espai de 20x20, situar una tela a una pica sostinguda per un con (farà de bandera). Al seu voltant marcar amb cordes un cercle de dos metres de diàmetre. Tot aquest material no estarà just al centre de la pista, sinó lleugerament desplaçat cap a un dels fons. L'equip defensor se distribuirà pel camp delimitat i l'atacant inicia el joc al fons més allunyat de la bandera. Els atacants guanyaran si fan arribar la tela (la pica no!) més enllà de la línia de fons d'on han partit. Els defensors ho aconsegueixen a dues situacions: si immobilitzen a tots els atacants o si enxampen a qui porti la tela abans que arribi al seu fons. Normes:

      1. La línia del fons oposada a la de sortida dels atacants i un cercle al voltant de la bandera seran cau,

      2. Si un defensor enxampa un atacant, aquest romandrà aturat mans desplegades fins que un company l'agafi de la mà i el torni al seu camp o el dugui al cau del final de la pista. Si de camí l'amolla o els toquen se torna aturar,

      3. Un dels atacants serà el cavaller i durà un peto de color diferent (no pot canviar de rol durant la partida). Aquest no pot salvar companys ni robar la bandera, però pot enxampar defensors,

      4. Els defensors poden amagar-se del cavaller al cau del final de la pista. Si els enxampa s'aturaran mans desplegades fins que un altre defensor els agafi de la mà i els acompanyi al cau del fons de la pista,

      5. Si un jugador a qui encalcin surt de la pista pels laterals se considerarà automàticament enxampat.


- "DOBLE BANDERA": les mateixes normes que Bandera, però els dos equips tenen cavaller i han de defensar una bandera al propi camp.


- "A BANYA": tots dins un espai gran limitat amb una pilota que no faci mal. El primer que l'agafa diu "banya", i tots queden peus quiets. Aquell llança a ferir a qui vulgui i així se torna iniciar el joc. L'objectiu no és altra que pegar pilotada. No s'eliminen. Com més a prop de la pilota, més emocionant.


- "A BITLLES": situar sis bitlles en forma de triangle amb una paret darrera per aturar els llançaments. Els alumnes se situaran en filera a una distància de 6 metres. El primer llança dues pilotes petites i conta un punt per bitlla tomada. Guanya qui en el total de les seves tirades sumi més punts.


- “EL BOSC DE LES BRUIXES”: quatre parelles roden cordes llargues, situades una devora l’altre, amb un espai de 3-4 metres entre cada una d’elles. La resta d’alumnes fan una filera i entren un darrera l’altre passant sense botar. En acabar tornar a la filera pels laterals. Canviar de rols.


- "SES BRUIXES": 4 seran bruixes i la duran amb mocador per diferenciar-se de la resta. A qui toquen el converteixen en granot i s'haurà de desplaçar fents bots amb flexió profunda fins que un company li besi a la galta. En passar un estona canviar les bruixes.


- "EL BOSC DE LES BRUIXES": 5-6 parelles amb corda llarga se situen una devora l'altra amb una separació de tres metres. La resta han de passar per aquest bosc encantat on els arbres se mouen per enganxar-los. Han de seguir sempre el mateix sentit per evitar accidents, entrar per un costat, sortir per l'altre i tornar per defora. Encara que la corda els toqui continuen. El canvi de rols se farà en passar un temps determinat.


- “CAÇADORS I CONILLS”: quatre seran els caçadors i la duran amb mocador a un espai reduït. A qui enxampin (els conills) quedaran acotats fins que un company/a els boti.


- "CAÇADORS I LLEBRES": situar un plint (i un matalàs a cada un dels seus costats) entre les dues línies de 3 metres de la pista de voleibol (queda un espai de 9x6 metres). Formar dos grans equips. Un d'ells seran llebres i jugaran entre les dues línies. L'altra seran els caçadors i jugaran per fora. Aquests han d'intentar ferir amb una pilota a totes les llebres abans que passin tres minuts. Després canviaran de rol. Normes:

      1. Qualsevol toc amb la pilota mata, excepte al cap. Els morts sortiran de la zona i esperaran que acabi el temps,

      2. El caçador que té la pilota no se pot moure del lloc,

      3. Només poden llançar des de les línies llargues (no des dels laterals),

      4. Els caçadors no poden passar les línies, si una pilota queda a dins, hauran d'esperar a que s'aturi i després una llebre la torni (aquesta no la pot xutar enfora).


- "CADA CONILL A CA SEVA": repartir 15 cercles per l'espai. Quan digui "cada conill a ca seva!", tindran 5 segons per entrar a un dels cercles, que hauran de compartir si és necessari. Qui no ho aconsegueix o treu un peu per falta d'equilibri, haurà d'anar i tornar fins a la porteria del camp de futbol. Cada vegada llevaré com a mínim un cercle, fins que quedin 3 ó 4.


- "CADA CONILL A CA SEVA AMB LLOPS": repartir 15 cercles per l'espai. Dos són llops que la duen amb mocador i que partiran d'un lloc en concret, la resta són conills, que en sentir "cada conill a ca seva!" hauran d'entrar a un dels cercles, que hauran de compartir si és necessari. A qui quedi defora o tregui un peu el poden pillar els llops, que li passaran el mocador.


- "CADA CONILL A CA SEVA DE COLORS": repartir 15 cercles per l'espai (5 verds a l'esquerra, 5 vermells a la dreta i 5 groc al mig). Quan digui "cada conill a ca seva! (i un color)", tindran 5 segons per entrar a un dels cercles, que hauran de compartir si és necessari. Qui no ho aconsegueix o treu un peu per falta d'equilibri, haurà d'anar i tornar fins a la porteria del camp de futbol. Cada vegada llevaré com a mínim un cercle, fins que quedin 3 ó 4. Variant per segon: enlloc de dir color dir "esquerra, dreta o centre".


- "A LES CADENES DE SANT JOAN": tots en filera agafats de les mans. Els més grans al cap i se tria qui comença. Aquest passarà amb tota la tiringa per davall el pont format pels dos darrers, fins que aquest queda girat, després pels altres, quedant tots girats. Després els dos caps estiren fins que se romp la cadena.


- "CANGURS ENVERINATS": 3 boten com els cangurs i intenten tocar a la resta de companys a un espai reduït. A qui toquen l'enverinen i s'afegeix als cangurs, fins que tots ho siguin.


- "CANS I MOIXOS": dos grans grups asseguts en renglera a una passa de distància de la retxa central de la pista. Un costat seran els cans i l'altre els moixos. Jo contaré una història i cada vegada que aparegui la paraula "ca" o "moix" s'aixecaran, els anomenats per enxampar i els altres per fugir fins a la línia del final de la pista de volei, on serà cau.


- "LA CAPTURA DEL TRESOR": quatre equips. Dividir la pista en quatre camps. Al cantó extern de cada camp hi haurà un petit cau amb 2 pilotes d'inici. L'objectiu del joc és capturar les pilotes dels altres equips i defensar les pròpies. Guanya qui tingui les 8 pilotes a la vegada al seu cantó. Normes:

      1. Mentre un jugador/a no porti pilota pot travessar lliurement qualsevol camp,

      2. Cada vegada que arribin a un cau, només podran robar una pilota,

      3. Han de fer arribar la pilota fins al seu cau portant-la, no la poden llançar,

      4. Els defensors poden enxampar qui corri pel seu camp amb pilota, capturant-la pel seu cau.


- "CARRERA DE SACS": carrera de relleus, on el primer de cada grup ha de fer un recorregut curt enfundat dins un sac. En acabar li passa al següent de la seva fila, que fins que no el tingui posat no pot partir.


- "CARRERA DE TRES PEUS": per parelles, se fermen un dels peus (esquerra d'un amb dreta de l'altre), quedant tots dos mirant en la mateixa direcció.Al senyal fer una carrera. Canviar les parelles.


- "EL CERCLE": tots els alumnes dins el cercle del centre de la pista, menys un, que des de fora anirà tocant als altres. A qui toca surt del cercle i li ajuda fins que no quedi ningú.


- "ELS CERCLES": un gran cercle format per sis cercles separats uns sis o set metres cada un. Dos grans equips: els defensors es repartiran per la pista com vulguin i els atacants fent una fila a partir del cercle de sortida. El primer llança una pilota i haurà de completar una volta als cercles abans que els defensors el ferin amb la mateixa pilota o la introdueixin a un dels cercles pels que encara no hagi passat. Si completa la volta obté un punt pel seu equip. Si els defensors eliminen a tres atacants canvien de rol els dos equips.


- "CERCLES DE COLORS": repartir per l'espai cercles de 3 colors: verds, grocs i vermells. 3 la duen amb mocador, a qui toquin li passen. Per estar a salvo, poden entrar a un cercle: si és vermell han d'aguantar l'equilibri amb 1 punt de recolzament, si és groc amb 3 si és verd amb 5. Fomentar la creativitat de les posicions. Poden sortir del cercle quan vulguin. Els qui no tenen cercle, poden entrar si toquen el cap de l'inquilí, que haurà de sortir i obligatòriament anar a un altre cercle.


- “COCODRILS I ZEBRES”: a un espai molt reduït, tres alumnes seran cocodrils i s’hauran de desplaçar reptant. La resta seran zebres i se desplaçaran a quatre grapes. Les zebres enxampades passen a ser cocodrils fins que no en quedin.


- "COCODRIL, QUÈ MENGES?": qui la du roman tombat al centre de la pista, els altres al seu voltant li demanen "cocodril, què menges?" i aquest respon qualsevol cosa (sabates, macarrons, etc) fins que diu "nins i nines!". Llavors se posarà dret i encalçarà als altres, que estaran a salvo si arriben a la grada. A qui agafa també serà cocodril, fins que ho siguin tots.


- "COLLIR I LLENÇAR": fermar un elàstic al pal de les dues cistelles i a una altària de 2 metres, de forma que separi el camp de forma transversal. Dos grans grups, un a cada costat, han de llançar pilotes de plàstic grosses per sobre l'elàstic amb la intenció que caigui al terra del camp contrari. Normes:

      1. Jugam amb dues pilotes a la vegada.

      2. Si la pilota passa per davall l'elàstic o surt fora del camp, puntua l'equip contrari.

      3. Si la pilota impacta al terra de l'altra camp, o un contrari la toca i li cau (ja sigui dins o fora) puntua el nostre equip. Guanya qui arriba abans a 25.

      4. Se pot agafar i llançar o colpejar la pilota. En cas d'agafar-la, no se podran desplaçar.

VARIANTS:

  • Afegir 3 i 4 pilotes.


- "COLLIR I LLENÇAR" (amb 3 variants): fermar un elàstic al pal de les dues cistelles a una altària de 2 metres, de forma que separi el camp de forma transversal. Dos grans grups, un a cada costat, han de llançar pilotes de plàstic grosses per sobre l'elàstic amb la intenció que caigui al terra del camp contrari. Normes:

      1. La jugada s'inicia amb un llançament des del fons de la pista. A la primera variant, des de 6 metres.

      2. Si la pilota passa per davall l'elàstic o surt fora del camp, puntua l'equip contrari.

      3. Si la pilota impacta al terra de l'altra camp, o un contrari la toca i li cau (ja sigui dins o fora) puntua el nostre equip. Guanya qui arriba abans a 25.

(4) Se pot agafar i llançar o colpejar la pilota. En cas d'agafar-la, no se podran desplaçar.

VARIANTS:

    • Dos partits simultanis: camps llargs i estrets: 4x8 metres.

    • Dos partits simultanis: camps curts i amples: 8x4 metres.

    • Un únic partit: dos grans camps amples de 16x4 amb dues pilotes alhora. Iniciar la jugada d'allà on agafin la pilota.


- "A CORRETJA": Primer explicar com se jugava realment: els més forts del carrer estiraven una corretja fins que un amollava. Els altres podien romandre a cobro dins d'un portal. Qui la duia colpejava a l'altre fins que entrava a un portal, qui l'ocupava havia de sortir i rebre fins que entràs a un altre. Com jugarem: repartir 10 cercles per la pista. dos alumnes de força similar estiraran un mocador amb una mà fins que un dels dos faci figa i amolli. Qui se'l queda té dret a colpejar amb el mocador (o la mà) a les anques dels companys/es. Els cercles són caus individuals. Qui vulgui entrar a un que estigui ocupat haurà de picar al cap de l'inquilí, senyal que obligatòriament l'ha d'abandonar per anar a un altre. Quan se cansi qui la du, tornar a començar amb altres dos alumnes.


- “LES DEU PASSADES”: un equip prova de fer deu passades consecutives amb una pilota mentre un altre equip ho intenta impedir. Si ho aconsegueixen obtenen un punt i passen la pilota a l’equip contrari. Normes:

      1. Qui té la pilota no se pot moure,

      2. No val donar la pilota a la mà, s’ha de llançar,

      3. Si la pilota cau al terra, la possessió passa a l’equip contrari,

      4. Quan un equip recupera la possessió, reinicia el compte,

      5. Quan un jugador té la pilota, els contraris no el poden tocar, han de mantenir una distància d’un braç.


- "DING-DONG DOBLES": situar un elàstic a uns 60 centímetres del terra. Aquest separarà camps de 3x3 metres delimitats per cons. Entre les diferents pistes generades deixar un petit espai lliure. Els equips seran parelles i jugaran amb una pilota de plàstic o de volei. El joc consistirà en passar la pilota per sobre l'elàstic mitjançant cops amb la mà. Normes:

      1. Abans de colpejar la pilota, aquesta ha de fer un bot dins dels límits del camp i s'ha de tornar abans del segon bot,

      2. Els jugadors s'han d'alternar per colpejar la pilota,

      3. Qui no torni la pilota per sobre l'elàstic, la tiri directament fora, o no la retorni abans del segon bot, perd la jugada.

      4. La següent jugada la inicia qui ha guanyat l'anterior des de darrera la seva línia del fons del camp.


- "DIMONI!": dos partits simultanis per reduir els grups. A un cantó de la pista el cercle de sortida dels atacants, a una distància de 6 metres un altre cercle (base). El primer atacant llança i ha d'anar a la base i tornar abans que l'eliminin. Un dels jugadors defensors serà el dimoni i se situarà allà on vulgui del camp. Si el dimoni agafa la pilota a l'aire canvien els dos equips directament. Si li fan arribar la pilota (ha de dir fort "DIMONI") i el corredor encara no ha arribat a la base, aquest queda eliminat. Als tres eliminats canvien de rol.


- "EARTHBALL": dos gran grups a dos camps separats per una línia. Al final de cada camp hi haurà una línia i una pilota. L'objectiu del joc és dur la pilota contrària fins al propi camp sense que toqui en terra i abans que ho faci l'altre equip. Normes:

      1. Si la pilota toca el terra de camí, torna al lloc d'inici.

      2. Els atacants se poden moure lliurement pel camp contrari, però si un defensor toca a qui porta la pilota, aquesta torna al lloc d'inici.

      3. Cada vegada que aconsegueixen ser els primers en fer arribar la pilota al seu camp obtindran un punt i tornen començar.


- "QUI ENGANXA DESENGANXA": tots els alumnes per parelles agafats pels colzes i repartits per la pista. Hi haurà un ca i un moix que s'encalçaran, en cas que s'enxampin canvien de rol. Durant el joc se poden enganxar a una de les parelles, en fer-ho se desenganxarà el del costat contrari mantenint el rol de qui l'ha tret (ca o moix).

  • No se poden tornar enganxar a la parella on acaba d'estar.

  • Afegir més parelles de cans i moixos.


- "A ESTIRAR": per parelles, agafats de les mans, s'han d'estirar fins arribar a una línia.


- "A ESTIRAR CORDA": al centre d'una corda llarga posar un mocador, aquest haurà de començar sobre una línia. Un equip se situarà a cada banda de la corda i estirarà d'ella fins fer arribar el mocador a una línia predeterminada. Qui guanya dóna un jugador a l'equip que perd.


- "ESTUFES I GELERES": 4 seran geleres que la duran amb mocador, a qui toquen queda congelat i no se pot moure. Un serà una estufa i portarà un cercle. Al congelat que "vesteix" amb el cercle se salva.


- "A FAVA": Dos grups, un per botar i l'altre per aguantar. D'aquests, un nin o nina fa de mare i se situa d'esquenes contra una paret amb les mans enllaçades a l'altura de la panxa. La resta s'acalen (el primer amb el cap a les mans de la mare, els següents amb les espatlles contra les anques dels companys que tenen davant) i s'enganxen fortament. La resta, d'un en un, peguen bot per quedar en equilibri sobre les esquenes, deixant lloc als qui botaran després. Si els d'abaix fan figa repetiran. Si són capaços de suportar el pes durant 10 segons (comencen a contar un pic que hagi pujat el darrer) o un dels que han botat perd l'equilibri i posa un peu al terra, canviaran de rol els dos equips.


- "A FER OLI": asseguts a un banc, els dos dels costats empenyen fins que treguin a un dels qui han quedat enmig (o fins que surti oli).


- "FLAG-RUGBI": dos grans equips al camp de futbol, amb una línia de cons a cada fons. Cada jugador porta un mocador penjant (com a coa). Qui té la pilota pot progressar, però si li prenen el mocador abans de passar-la, perd la possessió. Poden passar la pilota amb la mà o amb el peu. Només puntuen si passen la línia del fons contrari amb la pilota controlada.


- "FRONTERA": dos grans grups a dos camps separats per una línia. Als 4 cantons de la pista hi haurà un petit cau amb 2 pilotes cada un. L'objectiu del joc és tenir les 8 pilotes a la vegada als dos cantons propis. Normes:

      1. Si entren al camp contrari i els toca un defensor romandran quiets mans desplegades fins que un company els agafi de la mà i els acompanyi fins al seu camp. Si de camí els toquen o els amollen, se tornen aturar.

      2. Si surten de la pista mentre els encalcen estan enxampats.

      3. Cada vegada que entren a un dels caus contraris poden robar una pilota. Per fer-la arribar al seu camp tenen dues opcions: llançar-la des del cau i tornar mans enlaire (senyal que no el poden enxampar) o córrer pilota en mà. En aquest cas, si l'enxampen romandrà presoner i la pilota tornarà al cau.


- “GIRAVOLTES”: Grups de 6. Tots menys un fan un cercle agafats de les mans, qui queda fora ha d’intentar tocar a un en concret. Per evitar-ho, el cercle farà els desplaçaments necessaris. Si el toca canvien de rol.


- "GRANOTS ENVERINATS": 4 boten com a granots (flexió profunda) i intenten tocar a la resta de companys a un espai reduït. A qui toquen l'enverinen i s'afegeix als granots, fins que tots ho siguin.


- "A GRILLONS": dos grans equips enfrontats en filera a partir de les línies finals de la pista. A prop de cada línia, ja dins la pista, hi haurà un cercle que serà la presó. Els jugadors sortiran alternativament de cada una de les fileres i tindran com a objectiu enxampar a qui hagi entrat just abans que ells de la filera oposada. En cas d'aconseguir-ho, l'enviarà al cercle presó, on romandrà fins que un company el salvi picant a la mà. Els jugadors poden sortir de la pista quan vulguin, per situar-se al final de la filera i esperar de nou el seu torn per entrar.


- “GRIPAUS I FLAMENCS”: a un espai molt reduït, tres alumnes seran gripaus i s’hauran de desplaçar fent bots amb flexió profunda. La resta seran flamencs i ho hauran de fer a peu coix. Els flamencs enxampats passen a ser gripaus fins que no en quedi cap.


- "LA GUINEU I LES GALLINES": a un espai limitat, un fa de guineu i durà un mocador penjant dels calçons a mode de coa. A qui toca se seu fins que qualcú li prengui la coa. En fer-ho tornen començar fent de guineu qui ha robat el mocador.


- "LLANÇAR A BARRAL": relleus amb grups reduïts. A certa distància tindran un objectiu que hauran de ferir amb una pilota executant un gest coordinat amb el costat dominant. Després de llançar, tornar al seu lloc l'objectiu i anar a cercar la pilota per passar-la al següent company. Accions:

      • Objectiu elevat i llançar amb la mà amb pilota petita.

      • Objectiu en terra i xutar amb el peu amb pilota grossa.


- "LLUITA PIRATA": quatre bancs repartits per l'espai amb un campió a sobre. Els altres faran filera per desafiar al campió que vulguin. Normes:

      1. Tindran les mans agafades per l'esquena

      2. Només se poden espitjar amb les espatlles o amb l'esquena

      3. Qui guanya queda i qui perd anirà a la filera que trii


- "A LLUNETA DE PAGÈS": se jugava a la pagesia les nits de lluna plena. 4 la duen amb mocadors a la part il·luminada, la resta a ombra (cau). Si pillen canvien el rol. Entraven al llum cantant: "a lluneta de pagès, jo estic dins ca teva i no me dius res". Proposar reptes: arribar a la porteria contrària, etc.


- “MATO”: dos grans equips a dos camps separats per una línia. Els camps estaran igualment limitats als seus costats i al final per línies (camp de volei). El joc consisteix en “matar” amb una pilota als components de l’equip contrari abans que aquests matin als del propi. Normes: (1) si la pilota abans d’impactar ha tocat al terra, l’agafen a l’aire o pega al cap, no mata, (2) els “morts” van al “cementeri”, que estarà situat darrera de la línia de fons del camp contrari, (3) qui mor, en arribar al cementeri, començarà la següent jugada, (4) si la pilota surt de les línies del camp, la possessió serà per als morts, (5) si un mort “mata” a un jugador contrari, se salva i torna al seu camp, (6) cada equip comença amb un "mort voluntari", que se recupera en arribar el primer "mort".

Variants:

    • Els morts poden “matar” des dels costats del camp.

    • Si agafen la pilota a l’aire guanyen una “vida” amb la que poden ressuscitar a un dels “morts”.


- "MATO AMB DUES PILOTES": dos grans equips a la pista de volei amb dues pilotes de plàstic petites simultàniament. Els morts maten també pels costats. Normes: (1) cada equip comença amb dos morts voluntaris, (2) si els toca la pilota directament i cau al terra, van al cementeri i substitueixen als voluntaris, (3) si un mort mata se salva. Sempre hi ha d'haver mínim 2 morts, si no basten tornen els voluntaris, (4) si la pilota pega al cap, bota al terra o l'agafen a l'aire, no mata.


- "MINIPARTITS": dos partits simultanis. Les porteries són les tanques (o els cons) i poden marcar per davant o per darrera. Canviar els enfrontaments. Normes:

      1. Qui aixequi l'estic per sobre la cintura, un minut sense jugar.

      2. Només poden ferir la pilota amb el peu de forma involuntària.


- "A MOCADORET DOBLE": 4 equips iguals a 20 metres de distància (dos a cada banda), amb un número assignat cada membre. Al centre, sobre una línia, el mestre aguanta dos mocador. Aquest diu un número, els alumnes que el tenen assignat surten per agafar el mocador del seu costat i tornar al seu equip abans que el contrari el toqui. Si qualcú passa la línia central sense que s'hagi agafat el mocador del seu costat, perd automàticament.


- “LES MONEIES”: les moneies s’han escapat del passacarrer del circ i encalcen a la gent per prendre-li el menjar. Quatre faran de moneia portant un mocador per diferenciar-se de la resta. A qui toquen li passen el mocador (no poden encalçar al mateix que els hi ha enxampat). Només se poden desplaçar per les línies pintades al terra.


- "EL MUSEU D'ESTÀTUES": 4 seran policies i duran mocador per diferenciar-se, la resta són lladres, si els toquen canvien de rol. Per evitar ser agafats poden dir "estàtua" i fer una figura segons el museu on som: d'animals, d'esportistes, etc. Per seguir jugant han d'aguantar la mateixa posició durant 10". Els policies no poden fer "perrito guardián".


- “LES ONES”: per parelles balancegen les 4 cordes llargues, una devora l’altre separades 3-4 metres. La resta han de passar d’una banda a l’altra sense tocar-ne cap, després tornar pels laterals. Anar canviant els rols.


- "PARET": parelles o grups de tres amb una pilota. Limitar l'espai a una paret. El primer colpeja amb la mà la pilota contra la paret, el següent pot deixar que pegui un bot al terra (o no) i repeteix l'acció. Continuar colpejant alternativament la pilota fins que un jugador no la pugui retornar abans del segon bot al terra.


- “PARTITS A BANYES”: dos partits simultanis, amb cercles sobre cons com a porteries. Aquestes estaran situades dins cada camp, ja que se permet marcar tant per davant com per darrera del cercle. Distribuir els i les alumnes en quatre equips heterogenis i canviar els enfrontaments cada cinc minuts. Normes:

      1. L'atacant amb pilota pot progressar fins que un defensor el toqui amb la mà (prohibit amb la banya!).

      2. Un pic aturat, els defensors respectaran un braç de distància sobre l'atacant amb pilota perquè pugui fer una passada o un tir.

      3. Si dins la distància del braç està la porteria, pot marcar sense oposició.

      4. Si un defensor toca el cercle en una acció d'atac, se considera gol automàticament.

      5. Si la pilota cau al terra, la possessió serà per el primer que la cobreixi amb la banya.


- "PASSA-LA": amb les mateixes normes de "les 10 passades". Dos possibles objectius: (fàcil) fer passada a company situat darrera la línia de puntuació o (difícil) tomar botella que està envoltada per una corda on no poden entrar (dues botelles objectiu a cada camp).


- "LA PASSAREL·LA": situar a l'espai dues files de dos bancs. Els alumnes els han de passar enfrontats, de manera que hauran de passar a la vegada fora caure.

    • Variant: des d'un dels costats passen en quadrupèdia, drets, però d'esquenes, o reptant.


- "A PICAR GENOLLS": per parelles, intentar tocar els genolls del company i a la vegada evitar que aquest toqui els seus.


- "A PICAR I CÒRRER": parelles enfrontades al mig de la pista i mostrant-se les mans. El primer que piqui la mà de l'altre surt corrent fins una línia, si arriba sense que l'enxampin guanya un punt, en cas contrari el guanya el company.


- "PILOTA ASSEGUDA": amb 4 pilotes mitjanes. Té dues opcions: tirar a matar o a salvar. Normes:

      1. Qui té la pilota no se pot moure.

      2. Si els toca la pilota directament i cau al terra, se seuen.

      3. Si pega al cap o l'agafen a l'aire, se seu qui ha llançat.

      4. Quan els asseguts agafen una pilota s'aixequen i segueixen jugant.

      5. Si s'allarga, afegir una segona pilota.


- "PILOTA BAIXA": dos grans grups. Un a cada camp de la pista de volei i separats per un elàstic a 50 cm d'altura. La línia del final de cada camp farà de porteries, situant un con gran a cada cantó (9 metres). Han de fer passar una pilota per la porteria del camp contrari. Serà obligatori que el llançament d'atac sigui amb les mans i que passi per davall l'elàstic. Normes:

      1. Juguen amb una pilota de volei. Quan quedi clar que entenen les normes, afegir una altra.

      2. Qui té la pilota no se pot moure.

      3. Poden fer servir els peus per aturar la pilota, però no per xutar.

    • VARIANTS: qui té la pilota se pot moure (recuperar posició de defensa), després utilitzar dues pilotes d'handbol.


- "PILOTA ENVERINADA": un alumne intentarà ferir amb una pilota a tots els companys. Els ferits l'ajudaran. Normes:

      1. Qui té la pilota no se pot moure del lloc.

      2. Qualsevol toc de pilota enverina, excepte al cap.

      3. El joc acaba quan tots han estat ferits.


- "PILOTA PASSADÍS": dos grans equips. Si són pocs alumnes fer tres grups, dos defensen i un ataca. Els defensors se distribueixen per la pista. L'equip atacant comença en filera a partir d'un cercle situat davant d'una de les porteries de futbet. A una distància de dotze metres, cap al centre de la pista, situarem un altre cercle. Normes: (1) el primer atacant llançarà amb la mà una pilota de plàstic dins la pista. Abans que els defensors el ferin amb aquesta mateixa pilota, haurà d'anar fins al cercle situat dins la pista i tornar al d'inici, fent d'aquesta manera un punt. En acabar l'acció i recuperar les posicions els defensors, llançarà el segon dels atacants, (2) si toquen amb la pilota a l'atacant abans de completar el recorregut se considera "eliminat" (encara que torna a la filera i segueix jugant), en haver tres eliminats els dos equips canvien de rol, (3) els defensors se poden desplaçar amb la pilota o passar-se-la, (4) si la pilota surt de la pista i s'allunya molt, se considera "fora" i se repeteix el llançament.

    • Variant 1: (1) l'atacant pot xutar la pilota enlloc de llançar-la, (2) també poden "eliminar" a l'atacant ficant la pilota a un cercle per on encara no hagi passat.

    • Variant 2: (1) allunyar sis metres el cercle situat dins la pista, (2) el defensor que té la pilota no se pot desplaçar.

    • Variant 3: (1) l'atacant pot aturar-se al cercle situat al centre de la pista, sense possibilitat de que l'eliminin, i no sortir fins que el següent company faci el seu llançament, (2) si els defensor agafen el llançament de l'atacant sense que toqui en terra, canvien els dos equips de rol, encara que no hagi tres "eliminats".


- "LA PISSARRA": per parelles, asseguts. Un li escriu amb el dit una lletra a l'esquena del company, que l'ha d'endevinar. Després de fer-ne un parell canviar de rol. A continuació escriure paraules senceres.


- "POLICIES I LLADRES": diferenciam dues petites zones separades a la pista: la presó i el cau dels lladres. 4-5 seran els policies i duran petos. Si enxampen a un lladre fora del seu cau, l'acompanyen fins a la presó, on romandrà fins que un company l'alliberi picant a la mà. Aquest tornarà al seu cau mans enlaire, senyal que no pot ser enxampat. Els lladres poden fer servir la presó com a cau durant 10", després han de tornar a ca seva.


- "POLICIES I LLADRES BOTANT LA PILOTA": per pillar basta tocar. Desplaçar-se botant la pilota. Per salvar han d'entrar dins la presó (cau).


- “POLICIES I LLADRES 3 COLORS”: repartir petos de tres colors entre els i les alumnes. Diferenciam dues petites zones separades a la pista: la presó i el cau dels lladres. Si enxampen a un lladre fora del seu cau, l'acompanyen fins a la presó, on romandrà fins que un company l'alliberi picant a la mà. Aquest tornarà al seu cau mans enlaire, senyal que no pot ser enxampat. El mestre mostra un dels colors, el que indicarà que qui el porti són els policies i la resta els lladres. Anar canviant sovint els colors.


- "POLS GITANO DAMUNT UN BANC": quatre bancs repartits per l'espai amb un campió a sobre. Els altres faran filera per desafiar al campió que vulguin. Normes: (1) l'únic contacte que poden tenir entre ells és agafar-se per la mà dreta, (2) el primer que posi un peu al terra perd, (3) qui guanya queda i qui perd anirà a la filera que trii.


- “A POSAR L’OU (SENSE PROGRESSIÓ)": mateixes normes de les 10 passades. a cada costat de la pista situar dos cercles separats uns 8 metres. L'objectiu del joc és fer arribar la pilota a un dels cercles que defensarà l'equip contrari. Si completen la passada a un companys situat a un braç de distància del cercle aconsegueix el punt. La pilota s'ha de col·locar al cercle, no la poden llançar.


- "A POSAR L'OU (amb progressió)": dos equips enfrontats. A cada costat de la pista situar dos cercles separats uns 8 metres. L'objectiu del joc és fer arribar una pilota de rugbi a un dels cercles que defensarà l'equip contrari. Normes:

      1. Qui té la pilota pot passar-la o progressar fins que un contrari el toqui amb la mà.

      2. Un pic tocat l'atacant amb pilota, pot demanar un braç de distància amb els defensors abans de fer la passada.

      3. Si la pilota cau al terra passarà la possessió a l'equip contrincant.

      4. Puntuen si posen la pilota dins un dels cercles del contrari. No la poden llançar.

      5. Si s'aturen a menys d'un braç de distància dels cercle se considera punt.


- "POT-POT": un dels alumnes la du des d'un lloc visible de la pista, on hi haurà situada una pilota mig buida. La resta tenen trenta segons per amagar-se. Qui la du pot desplaçar-se on vulgui. Quan vegi a un company ha de tornar fins a la pilota i, tocant-la, ha de dir "pot-pot", el nom del trobat i el lloc. D'aquesta manera quedarà enxampat i se seurà a prop d'on hi ha la pilota. En cas d'equivocar-se se considera que "ha romput olla" i tots tornaran tenir trenta segons per amagar-se. Si un dels alumnes aconsegueix arribar fins a la pilota sense ser enxampat i la xuta, salva als companys. Tindran de temps per amagar-se el que tardi en tornar al seu lloc la pilota aquell que la duia. De camí no pot mirar. Si els enxampa a tots la durà el primer que hagi vist.


- "QUATRE CANTONS": disposar quatre cercles formant un quadrat i separats uns cinc metres entre sí. Un jugador a cada cercle i un cinquè enmig. Els alumnes dels cantons intercanviaran el lloc intentant que el d'enmig no els prengui el cercle. Qui queda fora cercle passa al centre.


- “RELLEUS D’ANIMALS”: grups reduïts en fileres. El primer farà un petit desplaçament imitant un animal. En tornar picarà la mà del següent company/a com a senyal que pot partir i es col·locarà al final de la filera fins que li torni tocar. Animals a imitar:

      • Lleons (quatre grapes)

      • Cangurs (bots a peu junts)

      • Moneies (cames flexionades i una mà al cap)

      • Cocodrils (panxa en contacte amb el terra)

      • Granots (bots amb flexió profunda)

      • Crancs (quatre grapes panxa per amunt)


- "RELLEUS ALS BANCS": no són carreres. Grups de 4. El primer surt i després de fer l'acció, torna a la fila. El següent no pot sortir fins que no li piquin la mà. Accions damunt el banc:

      • Recórrer el banc fins passar-ho, tornar a pujar i tornar

      • Ídem, però aturar damunt el banc, fer la volta i tornar

      • Fer 3 bots damunt el banc

      • Aguanta 5" a peu coix


- “RELLEUS ALS BANCS (TRANSVERSALS)”: no són carreres. Grups de 4. El primer surt i després de fer l'acció, torna a la fila. El següent no pot sortir fins que no li piquin la mà:

      • Botar dos pics (un d’anada i un de tornada) sense tocar el banc.

      • Posar un peu a sobre el banc i botar (d’anada i tornada).

      • Posar les mans a sobre i botar (d’anada i tornada).


- “RELLEUS AMB UN CERCLE”: grups reduïts en fileres amb un cercle davant cada una d’elles. El primer de cada grup anirà fins al seu cercle i farà una petita activitat. En tornar picarà la mà del següent company/a com a senyal que pot partir i es col·locarà al final de la filera fins que li torni tocar. Activitats:

      • Dins el cercle fer un bot i volta de 180º,

      • Dins el cercle, treure-ho pel cap (desvestir-se),

      • Fora del cercle, fer-ho passar pel cos (vestir-se).


- "RELLEUS ALS CERCLES": 5 grups reduïts en filera. Davant cada filera hi haurà col·locats 6 cercles en línia. El primer farà un petit desplaçament fins als cercles i realitzarà una acció d'anada i tornada. Les sortides fent relleus i dos minuts per acció:

      • Córrer i botar a peus junts.

      • Córrer i botar a peu coix.

      • Córrer i una passa dins cada cercle el més ràpid possible.

      • Córrer i anar d'esquenes fent una passa dins cada cercle.


- “RELLEUS AMB CERCLES”: situar 4 cercles davant cada filera.

      • Córrer fent una passa dins cada cercle.

      • Botar a peus junts.

      • Botar a peu coix.Dues passes dins cada cercle.

      • Només trepitjar primer i tercer cercle.


- “RELLEUS AMB CORDES”: grups reduïts en fileres amb una corda estesa al terra enfront de cada una i en el sentit de la filera. El primer de cada grup anirà fins a la corda ii farà una petita activitat. En tornar picarà la mà del següent company/a com a senyal que pot partir i es col·locarà al final de la filera fins que li torni tocar. Activitats:

      • Caminar per damunt

      • Botar fent ziga-zaga

      • Botar tota la llargada de la corda.

Girar la corda i situar-la de forma perpendicular a la filera:

      • Botar la corda i girar a l’aire

      • Agafar la corda i botar comba un pic.


- "RELLEUS DE LLANÇAMENTS": 5 grups reduïts en filera. El primer farà un petit desplaçament i un llançament, va a cercar el mòbil i li passa al següent de la fila. Accions:

      • Córrer i llançar pilota de tennis a garrafa elevada amb una mà

      • Córrer i llançar pilota de plàstic petita a garrafa elevada amb una mà

      • Córrer i llançar frisbie a garrafa elevada amb una mà

      • Córrer i llançar pilota de plàstic grossa a garrafa en terra amb el peu

      • Córrer i llançar pilota de tennis a garrafa en terra amb el peu


- "RELLEUS DE MOCADOR": 5 grups reduïts en fileres. Hi haurà un mocador en terra a 9 metres de distància. El primer el va a recollir i li porta al segon, aquest el tornarà a deixar al mateix lloc i en tornar picarà la mà del tercer, que haurà de fer el mateix que el primer. Seguir fins que ho digui el mestre. Variants:

      • Mateix recorregut, però han de dur el mocador entre les cames.

      • Mateix recorregut, però no poden tocar el mocador amb les mans (lliure).


- "RELLEUS DE RESCAT": Grups de cinc ó sis. Cada equip fa una filera de tots els seus membres excepte un, que quedarà a una certa distància. Aquest corr cap a la filera, agafa el primer i l'acompanya al punt de partida, allà quedarà i l'acompanyat tornarà a cercar al segon. Així fins que no quedi ningú.


- "EL RELLOTGE": grups de 5 amb una corda. Un alumne subjectarà la corda per un extrem i farà voltes, de tal forma que aquesta rodi allargada com l'agulla d'un rellotge. Els companys romandran dins el radi de la corda i l'hauran de botar. A qui li toqui els peus canviarà de rol amb qui rodava.


- "A RETXA": cada alumnes amb 10 xapes i situats al terra darrera una línia i, aquesta, a uns tres metres de la línia objectiu. A cada ronda tots els alumnes colpegen una de les xapes. Qui aconsegueixi quedar més a prop de la línia objectiu, sense tocar-la ni passar-la, recupera la seva xapa i se queda amb les que han tirat els companys.


- "A ROBAR CINDRIS": a dins la pista de volei, tots amb pilota menys quatre. Aquests han de robar una pilota als altres. Normes: (1) no poden agafar la pilota o botar-la amb les dues mans, (2) no poden robar la pilota que els acaben de prendre, (3) si perden el control de la pilota i surt de la pista mentre els encalcen, l'han de donar al perseguidor.

- "ROBAR PEDRES": dos grans equips a dos camps separats per una línia (pista de 40x20 metres). El final de cada camp estarà delimitat i serà cau per l'equip contrari. Allà hi haurà 8 pilotes de tennis. L'objectiu del joc és robar les pilotes de l'altre camp i defensar les seves. Qui tingui les 16 a la vegada dins els seu cau guanya. Normes:

      1. Si toquen a un jugador dins del camp contrari romandrà aturat mans desplegades fins que un company li piqui la mà. Després obligatòriament haurà de tornar al seu camp. Si de camí el tornen enxampar, se torna aturar.

      2. Si aconsegueix travessar el camp contrari i entrar al cau, estarà a salvo. Cada vegada que arribi només pot robar una pilota,

      3. Si els enxampen portant una pilota, a més d'aturar-se tornaran la pilota al cau contrari.

      4. Si porten pilota no poden ni salvar ni enxampar,

      5. La pilota no se pot llançar, l'haurà de portar qui l'ha robada fins el propi cau en mà,

      6. Si un jugador surt de la pista pel lateral mentre l'encalcen, se considera automàticament enxampat.


- "A ROBAR PILOTES DE BÀSQUET": 2 grans equips a dos camps de 10x20 metres aproximadament (més amples que llargs), separats per una línia i amb espai lliure per darrera i els costats. No hi ha fores, se pot jugar per tot. El joc comença amb 4-5 pilotes a cada camp. El total de pilotes sempre haurà de ser un poc menor a la meitat del nombre d'alumnes de la classe. Mentre una pilota estigui dins un camp, se considera un punt. Si en un moment donat, un dels equips aconsegueix tenir tots els punts simultàniament, guanya. Normes: (1) qui tingui pilota l'ha de botar constantment, (2) no fer faltes: coces, sempentes, etc., (3) prohibit passar-la d'un camp a l'altre, l'han de conduir (4) poden fer passades entre companys sempre que estiguin al mateix camp, (5) poden entrar lliurement a l'altre camp, (6) prohibit bloquejar la pilota, (7) si la pilota no està dins el camp no puntua.

La pròpia dinàmica del joc farà que els i les alumnes s'ajuntin en funció del seu domini de la conducció de la pilota, fet que garanteix una elevada participació. En cas contrari, suggerir-ho. Permetre temps de repòs.


- "A ROBAR PILOTES DE FUTBOL": 2 grans equips a dos camps de 10x20 metres aproximadament (més amples que llargs), separats per una línia i amb espai lliure per darrera i els costats. No hi ha fores, se pot jugar per tot. El joc comença amb 4-5 pilotes a cada camp. El total de pilotes sempre haurà de ser un poc menor a la meitat del nombre d'alumnes de la classe. Mentre una pilota estigui dins un camp, se considera un punt. Si en un moment donat, un dels equips aconsegueix tenir tots els punts simultàniament, guanya. Normes: (1) només poden fer servir els peus per contactar amb la pilota, (2) no fer faltes: coces, sempentes, etc., (3) prohibit xutar d'un camp a l'altre, l'han de conduir (4) poden fer passades entre companys sempre que estiguin al mateix camp, (5) poden entrar lliurement a l'altre camp, (6) prohibit bloquejar la pilota, (7) si la pilota no està dins el camp no puntua.

La pròpia dinàmica del joc farà que els i les alumnes s'ajuntin en funció del seu domini de la conducció de la pilota amb el peu, fet que garanteix una elevada participació. En cas contrari, suggerir-ho. Permetre temps de repòs.


- "A ROBAR TARONGES": deu cons (taronges) repartits fins a la meitat de la pista. Dos grans grups, els defensors repartits per tota la pista i els atacants en fila a partir del cercle de sortida i amb una pilota. El primer atacant, després de llançar o xutar, surt per agafar el màxim de cons possibles (mínim un) i tornar al cercle de sortida abans que els defensors el toquin amb la pilota o la facin arribar al cercle de sortida. Si l'eliminen (torna a la filera i segueix jugant) deixa els cons obtinguts al lloc on ha finalitzat la cursa.


- "RUGBI EUROPEU": una línia de puntuació al final de cada camp. Poden progressar amb la pilota de rugbi fins que un contrari els toca. Les passades amb la mà només han de ser en línia o cap enrere. Cap endavant se pot amb el peu. Si arriben a la línia (assaig) val 5 punts, si fan gol o tiren per damunt de la porteria amb el peu val 2 punts.


- "SOL I NÚVOLS": dos grans grups amb petos per diferenciar-los se desplacen per la pista. Jo duré a cada mà un peto de cada color. Si tinc els dos abaix hi ha calma, si només aixec un, els d'aquest color han d'enxampar als altres. Normes:

      • Basta tocar.

      • Les porteries són cau.

      • Els tocats queden asseguts fins que un company els hi toca el cap.


- "STOP": qui la du portarà un mocador i ha d'enxampar a un company, en fer-ho canvien de rol. Per evitar-ho poden dir "Stop" i quedar quiets amb les mans i els peus desplegats abans que els toquin. Normes:

      1. perquè qui està en "Stop" pugui tornar a córrer un company li ha de passar entre les cames.

      2. no se pot enxampar qui està salvant.

      3. no poden fer "perrito guardián".

- "STOP AMB GIRS": 4 la duen portant mocador. Si enxampen qualcú canvien de rol. Per evitar-ho poden dir "stop" i quedar drets com un pal. Abans de seguir jugant han de fer 4 girs sobre l'eix longitudinal (dos a cada banda). Normes:

  • No poden fer "perrito guardián".

- "SUMO": disposar 5 cercles fets amb dues cordes cada un. A dins hi haurà un campió de sumo. Els altres faran filera al cercle del campió que volen dasafiar. Normes:

      • No poden entrar amb carrera dins el cercle.

      • Ni colpejar ni rapinyar.

      • El primer que tregui un peu del cercle o que toqui amb un genoll o el cul al terra, perd.

      • Qui guanya queda al cercle, qui perd se'n va a la filera que vulgui.


- "SUPERMAN I EL VENT": un fa de Superman amb un mocador vermell, quatre seran vent amb un mocador d'un altre color. Tots els alumnes es desplacen a un espai limitat. Qui sigui tocat per un vent, quedarà allargat al terra cap per avall o per amunt i només podrà continuar si en Superman els salva tocant l'extremitat prefixada (p.ex. la mà dreta).


- "TARÀNTULA": un fa de taràntula desplaçant-se a quatre grapes a un espai reduït, a qui toca també la du fins que no quedi ningú dret.


- “TARONGES I LLIMONES”: dos grans equips diferenciats per petos de colors (si pot ser, grocs i vermells). Els atacants faran una filera a partir d’un cercle situat a un costat de la pista, els defensors se repartiran com trobin adequat. Repartir per tot l’espai 20 cons. Aquests han de ser 10 grocs i 10 taronges i han d’anar aparellats un de cada color. El primer atacant llançarà o xutarà una pilota de plàstic, dins els límits designats, i provarà de collir tants de cons del seu color (taronges o llimones) com pugui (mínim un), amb la intenció de tornar amb ells al cercle de sortida. L’atacant disposarà del temps que tardin els defensors en fer arribar la pilota al cercle d’inici o en ferir-lo amb ella. Si ho aconsegueix, el seu equip obtindrà tant de punts com cons hagi portat. En cas contrari, deixarà els cons al lloc on l’han eliminat. Quan tots els atacants hagin fet el seu llançament o xut, canviaran de rol amb l’equip defensor.


- "TAXI": 8 alumnes faran de taxistes i duran un cercle passat per la cintura sostingut amb les dues mans. La resta començarà al centre de la pista. Hi ha quatre possibles direccions on anar amb el taxi (quatre zones de la pista): estació (d'on comencen), escola, plaça i ajuntament. Quan un alumne necessita un taxi per canviar de lloc, ha d'aixecar la mà i cridar "Taxi!", han d'entrar al cercle pel costat dret (l'esquerra és la carretera i per darrera és el porta maletes) i dir la direcció on volen anar. Passat un temps canviar els taxistes.


- "TIGRES I LLEONS": tots asseguts encarats en dues rengleres separades per dos metres. Un costat seran tigres i l'altra lleons. Jo contaré una història en la que apareguin les paraules "tigre" i "lleó". En el moment que les digui, els nombrats han d'intentar enxampar als altres abans que arribin a una línia prèviament determinada que serà cau. Els enxampats canvien d'equip.


- "TIGRES I MONEIES": 4 bancs repartits per l'espai. 5 alumnes seran tigres que duran un mocador per diferenciar-se. A qui agafin li passen. Els altres són moneies que estaran a salvo si pugen a un dels bancs, però només poden romandre 5 segons, després hauran de canviar de banc obligatòriament.

Variant: invertir els bancs de fusta.


- "TIR DE SOGA": fer 2 grups iguals que estiraran la corda. El centre estarà marcat per un mocador fermat. L'han de fer arribar a una línia determinada prèviament. L'equip que guanya dona un component a l'altra equip. Tornar a començar.


- “TRAVESSAR EL RIU”: marcar dues línies amb cordes a una distància d’un metre. El mestre queda a dins fent de cocodril (de dret o reptant). Els alumnes han de passar d’un costat a l’altre evitant que el cocodril els enxampi mentre són sobre el riu. Els enxampats queden a dins convertits en cocodrils (reptant). En haver tres d’ells, el mestre abandonarà el riu. Per dificultar el joc, el riu anirà creixent, separant les cordes.


- "ELS TRES CAMPS": dividim la classe en tres grups que duran petos de color diferent: gallines, serps i guineus. Cada grup tindrà un cau (format per un cercle de cordes) separat el més possible dels altres. És un joc d'encalçar, on les gallines han d'agafar les serps, aquestes a les guineus, i aquestes a la vegada a les gallines. Normes:

      1. quan enxampen a un nin o nina, l'acompanyen fins al cau del caçador. De camí no el poden pillar,

      2. els presoners poden fer cadena (el primer un peu al cau) i si un company xoca la mà del primer tots se salven,

      3. els alliberats tornen al seu cau mans enlaire, senyal que no poden enxampar ni ser enxampats,

      4. el salvador sí pot ser enxampat.


- "ELS TRES COLORS": mateixes normes que "policies i lladres", però la classe estarà dividida en tres grups diferenciats per petos de colors. El mestre aixecarà, o posarà a la vista, un dels colors, qui el dugui és policia, els altres lladres. Canviar el color de tant en quant.


- "TRES EQUIPS" (volei): dos camps de 6x9 metres separats per un elàstic a una altària de 2 metres. Formar tres equips diferenciats per petos de colors. Dos d'ells s'enfronten a un partit a un punt i el tercer espera a un costat. En acabar la jugada, qui esperava ocupa el camp de qui ha perdut, que l'abandona ràpidament. Qui guanya inicia la següent jugada sense esperar que l'altre equip se col·loqui. Hi haurà un parell de pilotes repartides al voltant de la pista per dinamitzar el joc. Normes:

  1. poden collir i llençar o colpejar la pilota, màxim dues passades o tres tocs,

  2. qui té la pilota no se pot moure,

  3. la jugada la inicia sempre el mateix jugador/a des de darrera la línia de fons fins que perdin, en tornar entrar, han de fer un canvi de posicions,

  4. la pilota ha de passar per damunt l'elàstic i caure dins el camp contrari,

  5. si un jugador toca la pilota i cau al terra del seu costat (dins o fora), perd la jugada.


- "TRES EQUIPS" (bàsquet): un equip en defensa a cada cistella, el tercer ataca. Si fa cistella també atacarà a l'altra banda, si perd la possessió, atacarà qui defensava. Distribuir zones de defensa i atac entre els jugadors.


- "ELS TRONCS": 4 la duran amb mocador i seran els llenyaters, la resta arbres que han de fugir. Per evitar ser agafats han de dir "troncs", tombar-se i fer dos girs longitudinals a cada costat. Els agafats queden tombats, per seguir jugant s'ajunten de les mans amb un altre en la mateixa situació i fan dues voltes a la vegada cap a cada costat.


- "VAMPIR, QUINA HORA ÉS?": un tombat al centre de la pista. La resta li demanen "vampir, quina hora és?", aquest pot contestar la que vulgui fins que digui dotze, llavors s'aixeca amb els braços desplegats i intentarà tocar als altres, si ho fa, s'afegiran com a vampirs. Si arriben a la grada abans que els toqui un vampir estaran salvats.


- "VAMPIRS FREDS": 4 la duen tombats al centre d'un espai limitat, els altres li demanen quina hora és i un d'ells contesta el que vulgui fins que digui les dotze. En aquest moment s'aixequen els vampirs amb els braços desplegats i intenten pillar a tothom. Els tocats quedaran congelats (estàtues) i per salvar-los els han de dir 5 vegades seguides el seu nom. Mentre salven no els poden pillar.


- "LA VARETA": dos grans grups. Un dels membres de l'equip atacant portarà una vareta a una mà (rei Pepet) i els seus companys tindran la funció de confondre als defensors. Aquests han d'impedir únicament que el portador de la vareta passi la línia del final de la pista. Cada defensor només pot enxampar a un atacant, en fer-ho seuen per no influir al joc. Fins que no finalitza la jugada sencera els atacants no mostraran les mans als defensors. Després canvien de rol.


- "LA VARETA AMB INCERTESA": variant de la Vareta. Quan un defensor enxampa un atacant queden drets i el manté agafat per un braç. Si durant la partida decideix que no és el portador de la Vareta, té l'opció d'amollar-lo per enxampar un altre, quedant així lliure l'atacant per continuar la carrera.


- "VELA": jugar simultàniament a dos llocs diferents per reduir els grups. Els i les alumnes se situaran dins un espai de 9 metres de llarg per 3 d'ample, excepte dos, que romandran un a cada lateral curt de la pista amb una única pilota de plàstic. Els dels costats poden passar-se la pilota o tirar a ferir als companys. Si ho aconsegueixen, el ferit s'afegeix al costat del que l'ha mort. Màxim pot haver 3 alumnes a cada lateral, en venir un altre, el més antic se salva. Normes:

      1. qualsevol pilota mata, excepte si pega al cap o

      2. si l'agafen a l'aire, en aquest cas, l'alumne obté una vida,

      3. les vides no s'acumulen, màxim una per jugador,

      4. si feren a un jugador amb vida, la perd, però no passa al lateral dels morts.


- "VIVA SAN FERMÍN!": 4 bancs repartits per l'espai. 5 alumnes són bous i duran una tela per diferenciar-se, la resta són "mozos". Els primers començaran a córrer des d'un cantó de la pista després que els segons hagin cantat la cançó de San Fermín. Els bous poden pegar al cul als "mozos" si no estan sobre un banc. De tant en quant cridar "canvi de banc". En passar una estona canviar els bous i tornar a començar.

Variant: aguantar a peu coix sobre un banc i si cauen anar a un altre.


TEORITZACIONS

- "1, 2, 3 PICA-PARET": tots els alumnes sobre una línia en renglera excepte qui la du. Aquest estarà a uns 20 metres de distància i anirà dient "1, 2, 3 pica-paret" d'esquenes als companys, moment en que han d'aprofitar per avançar. En acabar la frase se girarà i si veu qualcú que es mogui el farà tornar a començar. El primer que arribi fins a qui la du dirà "sang" i la durà per la següent partida.


- "1, 2, 3 PICA-PARET (modificat)": tots els alumnes sobre una línia en renglera excepte qui la du, que anirà dient "1, 2, 3 pica-paret" donant l'esquena als companys, moment en que se poden desplaçar. En acabar la frase se girarà per vigilar-los, si veu qualcú que es mogui, el farà tornar a començar. El primer que arribi fins a qui la du dirà "sang" i la durà per la següent partida. Acabar en diferents posicions (peu coix, d'esquenes, cul en terra, etc.).


- “A L’ANELL”: tots asseguts en cercle menys qui la du, que quedarà dret al centre. Els jugadors sostindran entre tots i amb les dues mans una cordeta fermada pels caps. Han de fer passar un “anell” (p.ex. anella, goma de cabells) fins completar una volta sense que s’adoni qui ha quedat al mig. Si descobreix a quina mà està, canvien de rol. Per despistar, tots han de moure les mans com si realment passassin l'anell.


- "A L'ANELLET DEL REI": 2 grans equips situats en renglera un enfront de l'altre. Tots amb les mans en actitud de pregar. Cada un té un rei que amaga una canica a les mans d'un dels seus. Per ordre els reis intenten endevinar on és la canica de l'altre equip.


- "A L'ANELLET DINS LA MÀ": tots els alumnes drets i en renglera sobre una línia amb les mans en actitud de pregar. El mestre passa un per un i deixa "l'anellet" (bolla de vidre) a qui vol i sense fer-ho coneixedor. Seguidament demana a un alumne que trii a un company/a. Si aquest no té l'anellet, serà el nou encarregat/da de triar, i així fins que l'endevinin. Un pic que el trobin, qui l'amagava serà el nou encarregat de deixar l'anellet.


- "ELS ANIMALS": asseguts en cercle, els alumnes se passen una pilota seguint la roda. Per poder-la passar, han de dir el nom d'un animal. Si el repeteixen o tarden més de cinc segons en contestar s'allarguen per quedar adormits.


- "A BITLLES AMB EL COMPANY": petits grups. Un dret amb els peus junts, la resta se situen als dos costats del primer a certa distància. Aquests llancen una pilota rodant amb la intenció de ferir els peus de la "bitlla", que no se pot moure. Si el toquen, canvien de rol, si no, deixar passar la pilota perquè arribi als companys del costat oposat.


- "BOMBA SENSE ELIMINAR": tots asseguts en cercle menys un que seurà al centre. Aquest contarà en veu baixa i els ull tancats fins a 30" (variant la posició dels braços cada 5") mentre els companys se passen una pilota. Quan acabi de contar diu "bomba" i qui té la pilota canvia amb ell de rol.

Variant: qui conta pot dir en qualsevol moment "canvi de sentit", indicant així que la pilota l'han de passar cap a l'altra costat.


- "CA GUARDIÀ": per parelles, un queda dret amb els peus separats i fa de casa, l'altre acotat per darrera treu el cap entre les seves cames lladrant. Entre tots formen un cercle. Al centre queda un nin o nina que intentarà tocar el cap d'un dels cans, si ho aconsegueix canvien de rol.


- “A CAIXA”: grups reduïts. Abans de començar establir un límit de puntuació, per exemple 10. Els alumnes se situen en filera a partir de la línia de llançament de tir lliure. El primer farà un llançament, si encerta s’acumularan dos punts a la “caixa”, si falla podrà agafar el rebot (abans que boti en terra) i d’allà on l’agafi farà un altre llançament, si encerta, en aquest cas només s’afegirà un punt a la “caixa”. En cas d’errar els dos llançaments s’endurà tots els punts que hi hagi a la “caixa” (si encara no n’hi havia, no s’en durà cap). Després llançarà el següent de la filera. Qui arribi als punts establerts al principi perd.


- "CAOS": els i les alumnes se situen fent filera a partir de la línia de tir lliure en direcció a la cistella. Els dos primers porten pilota de bàsquet. El primer fa un llançament i, si encerta, li passa la pilota al tercer de la filera. En cas de no encertar, pot agafar el rebot i tirar les vegades que vulgui. Un pic que el primer ha fet el seu llançament (hagi encertat o no) també ho farà el segon i, si és capaç d'encistellar abans que el seu antecessor, l'elimina. En cas contrari, aquest ho ha d'aconseguir abans que el company que li ve al darrera.


- "LA CINTA TRANSPORTADORA": tombats en línia un devora de l'altre, roden a la vegada cap a un costat, transportant un company tombat sobre ells.


- "CROQUET": per parelles amb una pilota separats l'un de l'altre. Han de fer passar la pilota per davall les cames del company. Si és molt fàcil ampliar la distància.


- "EL DIRECTOR D'ORQUESTRA": tots asseguts en cercle, menys un que queda fora mirar mentre se tria el director/a. Després passa al centre mentre tots els companys imiten els moviments rítmics de l'elegit. Normes: (1) el director/a és l'únic que pot canviar el moviment (mamballetes, picar peus, instruments, etc), (2) els altres l'imiten sense mirar-lo fixament, per despistar, (3) qui queda al centre té tres oportunitats per endevinar qui és.


- "EN UN SALON DANSÉ": realitzar el ball canviant les passes fins que caiguin en terra:

    • En cercle, agafats de les mans,

    • ídem amb mans creuades,

    • girar i agafar les espatlles del company de la dreta,

    • una mà a l'espatlla i l'altre aguant el peu esquerra del de davant,

    • agafar de la cintura del company que està dos més endavant,

    • seure als genolls del de darrera.


- "L'ESTÀTUA DE FANG": per parelles, un és una bolla de fang i el company l'escultor, que el modelarà fins obtenir una estàtua.


- "FILES D'EQUILIBRISTES": un grup de 4 ó 5 alumnes sobre cada banc. Sense baixar, s'han d'ordenar segons: altura, data de naixement, ordre de llista, número de peu, color de camiseta, etc.


- "EL LLAPIS MÀGIC": tots els alumnes són estàtues d'un museu d'animals (o esportistes, etc.). El mestre porta un llapis màgic amb el que pintarà el contorn de l'estàtua que estigui més quieta i en silenci. En acabar, l'estàtua cobrarà vida i el mestre li passarà un altre llapis màgic. El joc acaba quan tots han estat pintats amb el llapis màgic.


- "MALABARISME AMB PILOTA DE BÀSQUET": fer un 8al voltant de les cames amb la pilota de bàsquet.


- “MALABARISMES AMB PILOTA DE FUTBOL”: en grups de quatre, un d’ells intenta fer cinc tocs seguits amb el peu. En caure en terra o en aconseguir-lo, li passa la pilota al següent. Qui ho hagi aconseguit després intentarà fer deu, quinze,...


- "MASSATGES": els alumnes tombats en terra panxa abaix. A qui estigui més quiet i en silenci, el mestre li farà un massatge amb una pilota de plàstic: passar-la rodant per les cames, esquena i els braços. En acabar, passar la pilota a aquest alumnes perquè faci un massatge a un altre. Afegir fins a quatre pilotes.


- "MEC-MEC": asseguts en roda. Per ordre, cada un diu un nombre consecutiu a partir de l'1. Hi haurà una sèrie de nombres prohibits, que seran els múltiples d'una de les tables (per exemple la del 3), a qui li toqui un d'aquests ha de dir "mec-mec". Si qualque alumne diu un nombre prohibit o se torba més de 5 segons en dir el nombre qui li toca o no segueix l'ordre, s'allargarà per dormir fins el final del joc.


- "ELS MENJARS": asseguts en cercle, els alumnes se passen una pilota seguint la roda. Per poder-la passar, han de dir el nom d'un menjar. Si el repeteixen o tarden més de cinc segons en contestar, s'allarguen per quedar adormits. Completar dues voltes.


- "MINIGOLF": parelles amb una pilota de tennis, un estic i un con invertit perhom. Trien una distància i intenten ferir al con sense defensar-ho.


- "EL MINUT": tombats ulls tancats, jo cont deu segons en veu alta i ells calculen mentalment fins a seixanta. Quan arribin se posen drets, qui ho faci just al minut guanya.


- “LA MOSCA CEGA”: asseguts en cercle menys un que, amb els ulls embenats, romandrà dret al mig. Aquest dirà dos noms de companys. Els anomenats hauran d’intercanviar els seus llocs movent-se en silenci dins el cercle sense que la mosca els toqui. Si toca a qualcú, canvien de rol.


- "OCELLET PIULA!": tots els alumnes asseguts en cercle, menys un que queda al centre amb els ulls embenats. Al senyal, els asseguts canvien de lloc i el del centre fa tres voltes per quedar desorientat. Després cercarà unes cames i se seurà damunt. Demanarà "ocellet piula!", i qui el té damunt ha d'imitar el so d'un ocell simulant una altra veu ("piu, piu"). Qui la du ha d'endevinar sobre qui està assegut, si ho encerta canvien de rol, sinó segueix. Pot demanar que piuli les vegades que vulgui.


- "PADRINA, QUANTS DE BOTS HA DE FER?": Parelles amb una pilota. Separats a una distància de 10 metres aproximadament, fer arribar la pilota a un company en un número determinat de bots en terra (1, 2, 3,...).


- "PADRINA, QUANTES PASSES HE DE FER?": un fa de padrina a certa distància del grup. La resta, per ordre, li demanarà "padrina, quantes passes he de fer?". Aquell contestarà número de passes i animal que les fa (p.ex.: quatre passes d'elefant). El primer que arriba fins la padrina guanya i la du a la següent partida.


- "PAM!": tots en cercle drets excepte un que queda al centre. Aquest, amb els ulls tancats i aleatòriament, assenyalarà amb un dit a un company/a mentre crida "pam!". Aquest s'acotarà i els dos companys que té als costats criden "pam!" assenyalant amb un dit a l'altre. El darrer que ho faci o qui s'equivoqui romandrà assegut fins el final del joc.


- "A PASSAR EL CERCLE": en rotllana tots agafats per les mans amb un cercle que penja d'un d'els braços. Sense amollar-se, fer que un cercle passi per tots els companys.


- "A PASSAR EL MELÓ": tots/es drets formant un cercle. S'han de passar una pilota de rugbi europeu únicament amb els genolls. A qui li caigui queda assegut.


- "PEDRA, PAPER, ESTISORES": per parelles, a la de tres mostrar una mà fent una d'aquestes figures: pedra (puny), paper (mà plana) o estisores (dos dits). Estisores guanya al paper, aquest a la pedra i aquesta a les estisores.


- "POBRE MOIXET": tots asseguts en cercle, menys un que fa de moixet. Aquest cercarà qui se'n cuidi d'ell, posant-se davant un company i miulant. L'elegit haurà de fer dues carícies a la galta del moix dient "pobre moixet, pobre moixet". Si riu, canvia de rol. Alternar nins i nines.


- "PUNTERIA": parelles amb una pilota i un con invertit perhom. Trien una distància i intenten ferir al con sense defensar-ho.


- "QUANTS EN FAS?": amb el material amb el que ha acabat cada parella, fer tocs individuals fins que caigui al terra el volant, després li passa al company. El qui fa més tocs de la parella guanya.


- "LA RATETA": gran cercle agafats de les mans i drets. Enmig una pilota. Els i les alumnes han de xutar la pilota amb la intenció de treure-la del cercle amb les següents condicions: (1) si surt per davall les teves cames, eliminat, (2) si surt entre dos companys, eliminats tots dos, (3) si surt per damunt les mans o xuten massa fort, eliminat qui ha tirat. El joc acaba quan queden 4 ó 5 alumnes.


- "EL REI DEL SILENCI": tots drets sobre una línia i el rei del silenci assegut a certa distància. Aquest tria un company, que ha d'arribar al seu costat sense fer el més mínim renou. Si en fa, torna endarera, sinó, seu amb el rei i se tria un altre.


- “EL RELLOTGE”: grups de cinc o sis. Un roda sobre sí mateix sostenint el cap d’una corda. La resta del grup, al seu voltant, ha de botar l’altre cap quan els hi passi per davall. A qui feri la corda canvia de rol pel qui volta. Mantenir un ritme continuat i suau, que permeti a la corda anar pel terra.


- "RESPIRACIÓ": tombats amb una bolla de paper sobre la panxa o el pit, diferenciar entre respiració toràcica i abdominal. També diferenciar les tres fases de la respiració: inspiració, espiració i apnea.


- "RESPIRACIÓ 2": tombats, una mà al pit i l'altra a la panxa. Fer inspiracions pel nas i espiracions per la boca més llargues. Fer notar com baixen les pulsacions. Provar les respiracions toràcica i abdominal.


- "LA RIALLA FÀCIL": asseguts en dos cercles concèntrics i mirant-se de cara. Durant 10 segons han de mirar als ulls de qui seu davant, el primer dels dos que rigui perd. Passat el temps rodarà el cercle interior per canviar les parelles.


- “ROTLO DORM”: tots en cercle, fer passades amb tres pilotes cap al company de la dreta. Primer fer-les drets, després asseguts, després tombats i després dormits.


- “LA SEQÜÈNCIA”: joc de picar de mans per parelles. A mesura que se domina s'augmenta el ritme. La seqüència és: picar dreta amb dreta, mamballeta, esquerra amb esquerra, mamballeta, picar les dues mans, mamballeta, i tornar a començar. Repetir la seqüència fins que un s'equivoqui.


- "EL TAULÓ": grups de 3 mixtes de pes i altura similars. Un fa de tauló (dret i rígid), els altres dos companys se'l passen balancejant-lo evitant que caigui al terra. Canviar de rols.


- "TENSIÓ-RELAXACIÓ": un tombat evita o permet que un company li aixequi:

  • braç dret,

  • cama esquerra,

  • braç esquerra.

  • cama dreta.


- "TINC UN CLIP": per parelles, fan la següent conversació: "- tinc un clip, - un què?, - un clip". Cada un ha de dir una de les frases, en acabar diuen cada frase dues vegades (però una cada un), després tres, etc fins que un s'equivoca.


- "A TOCAR EL CERCLE": entre cinc o sis formen un cercle de drets. Un altre queda defora i anomena a un dels del cercle. Aquests comencen a rodar per evitar que toqui a l'anomenat. Ho aconseguiran rodant i canviant de sentit. En aconseguir-ho canvien de rol.


- "EL TÚNEL": per parelles amb una pilota perhom. A una distància d'uns 8 metres amb els peus separats, intentar fer passar la pilota per davall del company.


- "LA XARXA": un grup fa una renglera lleugerament separats, amb les mans i els peus desplegats i els ulls tancats. No se poden desplaçar, però si moure els braços. Els altres han de passar sense que els toquin, sinó, queden "enganxats", passant a formar part de la xarxa.