Activacions


- "ARANYA": els alumnes han de passar d'una banda a l'altra de la pista sense que els toqui l'aranya que se mou lateralment per una línia. A qui toqui s'afegeix a la teranyina.


- "ARANYA CONDUINT LA PILOTA": a la pista de volei, dues aranyes sense pilota ocupen les dues zones de 3 metres (6x9 metres) i la resta d'alumnes, amb pilota de bàsquet, a un dels costats de la pista. Aquests han de passar d'un costat a l'altre de la pista botant la pilota sense agafar-la ni perdre el control. Si incompleixen quacuna de les dues premisses, canviaran de rol amb una de les aranyes. Afegir una i dues aranyes lladres més.


- "ARANYA AMB ESTICS": les mosques condueixen una pilota de tennis amb l'estic, han de passar d'un costat a l'altra de la pista sense perdre el control. Les aranyes només portaran un estic i romandran sobre una línia. Si roben una pilota o fan perdre el control a un company/a, canvien de rol.


- "ASSALT AL CASTELL": 4 petits grups que juguen simultàniament. Els alumnes, que portaran un estic, són assaltants que intenten tomar el castell (botella), excepte un que el defensarà. Aquest està dins un cercle, on els atacants no poden entrar. Qui tomi la botella canvia de rol pel defensor. Aquest no pot colpejar la pilota per allunyar-la, si queda dins els cercle l'ha de passar a un dels assaltants.


- "A BITXO": asseguts en cercle amb les mans darrera excepte qui para. Aquest, mocador en mà (el "bitxo"), passarà per darrera els qui seuen. Deixarà caure el "bitxo" sobre les mans d'un dels jugadors, el qual, ràpidament, agafarà el mocador, s'aixecarà i l'empaitarà fins que s'assegui al seu lloc després d'una volta a la rodona. Si l'enxampem repetirà, en cas contrari, qui queda amb el bitxo para. Variant: afegir més voltes per poder seure i fer vàries rodones per generar mes sortides.


- "BOTAR PEDRES": tots asseguts a un espai limitat amb els peus cap envant. El mestre diu dos noms, el primer serà el perseguidor i el segon l'encalçat. Si l'agafa canvien el rol. Per evitar ser pillat, pot botar per damunt un company i seure al seu lloc, aquest s'aixeca i passa a ser perseguidor. Afegir més parelles.


- “ELS CAÇADORS“: la meitat dels alumnes dins un quadrat de 6x9 metres seran els animals, la resta romandrà fora i seran els caçadors. Aquests intentaran ferir a tots els animals amb 6 pilotes de plàstic petites i dos frisbis d’esponja. Qualsevol pilota o frisbi que toqui a un animal el mata i s’ha de seure, excepte si li toca al cap. Els asseguts se salven si agafen una pilota o un frisbi, després ho llancen fora del quadrat sense passar-la a un altre animal. Quan tots els animals queden asseguts canvien de rol.


- "CADA CONILL A CA SEVA": repartir 15 cercles per l'espai. Quan digui "cada conill a ca seva!", tindran 5 segons per entrar a un dels cercles, que hauran de compartir si és necessari. Qui no ho aconsegueix o treu un peu per falta d'equilibri, haurà d'anar i tornar fins a la porteria del camp de futbol. Cada vegada llevaré com a mínim un cercle, fins que quedin 3 ó 4.


- “EL COCODRIL”: per parelles, un assegut amb les cames allargades, que seran la boca del cocodril, i que obrirà i tancarà seguint un ritme molt marcat. L’altra bota alternant ajuntar i separar els peus a sobre per evitar la mossegada. Important mantenir el ritme. Canviar els rols.


- "COLOR, COLOR...": tots els alumnes en moviment per la pista. El mestre dirà: "color, color..." i a continuació el nom d'un color. Els alumnes hauran de tocar qualsevol objecte, roba o línia del terra que el tingui el més aviat possible. El darrer en fer-ho pagarà penyora (per exemple còrrer fins a la porteria i tornar).


- "COMECOCOS": tots els alumnes es desplacen sobre les línies de la pista. 4 la duen amb mocador, a qui toquen li passen. Normes:

(1) no poden còrrer,

(2) no poden encalçar al mateix que els ha enxampat,

(3) no poden botar d'una línia a una altra.


- "COMECOCOS AMB PILOTA": tots els alumnes es desplacen sobre les línies de la pista conduint amb els peus una pilota. 4 d'ells la duran amb mocador i a qui toquin li passen. Normes:

(1) no poden encalçar al mateix que els acaba d'enxampar,

(2) si quan els encalcen perden el control de la pilota i surten de les línies, estan pillats automàticament,

(3) no poden còrrer.


- "COMECOCOS BOTANT LA PILOTA": tots els i les alumnes amb una pilota de bàsquet se desplacen per sobre les línies pintades al terra. Quatre la duen amb mocador. A qui toquen li passen. Normes:

(1) no està permès botar d'una línia a altre,

(2) no se pot córrer,

(3) si agafen la pilota o boten amb les dues mans quan els encalcen, estaran enxampats automàticament,

(4) no poden encalçar al mateix que els ha enxampat.


- "CONGELANT - DESCONGELANT": tot l'alumnat a un espai limitat. Tots/es la duen i tots/es poden ser pillats. Si qualcú te toca quedes aturat mans desplegades. Si dos se toquen a la vegada, tots dos congelats. Si estàs congelat i qualcú te toca la mà, te descongela i tornes jugar.

Variant: tocat una vegada, dur la mà a la picada. Tocat una segona vegada, quedes congelat/da.


- "EL CRANC I LA GÀBIA": gran cercle amb tots els alumnes agafats de les mans excepte un, que quedarà enmig fent de cranc (quadrupèdia panxa per amunt). Aquest intentarà tocar a qualsevol dels qui formen la gàbia, que ho evitaran amb desplaçaments coordinats. Si toca a qualcú o el cercle se romp, canvien de rol.


- "LLEONS I CANGURS": un alumne és el lleó i s'ha de desplaçar a 4 grapes, els altres són cangurs i ho fan botant a peus junts. Quan el lleó toca un cangur, també la durà a 4 grapes, fins que estiguin tots pillats.


- "MAREIG": tots en cercle menys un enmig que intenta tocar la pilota. Grups reduïts per nivell. Els qui tenen més domini, màxim 2 tocs.


- "A MOCADORET": 2 equips iguals a 20 metres de distància, amb un número assignat cada membre. Al centre, sobre una línia, el mestre aguanta un mocador. Aquest diu un número, els qui el tenen assignat surten per agafar el mocador i tornar al seu equip abans que el contrari el toqui, però si un dels dos passa la línia central sense que s'hagi agafat el mocador perd automàticament.

Variant: "mocadoret doble" quatre grups a la vegada i el mestre aguanta dos mocadors, un a cada banda. Millor per grups nombrosos.


- "MOCADORET AMB PILOTA DE RUGBI": similar al joc del mocadoret, amb quatre grups i amb dues pilotes de rugbi. Els dos grups de cada banda tindran el mateix color de peto. Cada jugador té un mocador com a coa. Dic un nombre i llanç les dues pilotes a l'aire (una per cada dos grups enfrontats), qui els tinguin assignat intentaran agafar la pilota i tornar al seu costat abans que el contrari li prengui el mocador. Si ho fa canvien el rol, li dóna la pilota i li intenta prendre el mocador. Si ho aconsegueix empaten i no puntuen.

Variant: només llanç una pilota i surten dos de cada costat, jugant de forma col·laborativa dos contra dos. Poden progressar o passar la pilota al company. Si els prenen el mocador quan porten la pilota perden la possessió.

- “Els moixos siamesos”: dues parelles seran moixos siamesos que la duran a un espai reduït, agafats de la mà, però dreta amb dreta, quedant girats. La resta seran ratolins que correran individualment. En agafar dos ratolins, aquests formaran una nova parella de moixos siamesos.


- "LA MOLLA": 6 la duen amb mocador a un espai limitat. Els enxampats hauran d'anar botant a peus junts fins que un company els hi toqui el cap.


- "MOSQUIT ENVERINAT": un la du amb mocador i amb les mans juntes, a qui toca li passa. Els següents que la duguin hauran de córrer amb una mà sobre la "picada".


- "A OLLA": un surt amb les mans agafades des d'una porteria (cau). En enxampar qualcú tornen tots dos al cau, d'on sortiran plegats fent cadena. Cada vegada que enxampin o se rompi la cadena han de tornar al cau, de camí els altres els hi poden picar a les anques. Si qualcú pica massa fort, els impedeix el pas de tornada o els reté, també ho durà.


- L'OMBRA": per parelles, el primer es desplaça lliurement movent els segments i el company l'imita per darrera. Canvi de rol.


- "ELS PAQUETS": els alumnes se mouen lliurement per l'espai. Al senyal s'han d'ajuntar amb altres companys formant paquets de les característiques que hagi dit el mestre: pot ser per número de nins i nines, color de roba o sabates, poble, sexe, altura, etc.


- "Passades per parelles": llançaments i recepcions per parelles lliures, variar distàncies. Experimentar llançaments per amunt i per avall.


- "A PICAR EL CUL": tots els i les alumnes drets a un petit espai limitat, al senyal, durant un minut, intentar picar el cul dels companys evitant a la vegada que li piquin al propi. Normes: (1) prohibit picar fort, (2) han d'estar contínuament en moviment, no poden seure al terra ni quedar quiets deixant l'esquena sobre els límits de l'espai.


- "PILOTA ASSEGUDA": amb 4 pilotes mitjanes. Té dues opcions: tirar a matar o a salvar. Normes: (1) qui té la pilota no se pot moure, (2) si els toca la pilota directament i cau al terra, se seuen, (3) si pega al cap o l'agafen a l'aire, se seu qui ha llançat, (4) quan els asseguts agafen una pilota s'aixequen i segueixen jugant.


- “PILOTA SALVADORA”: quatre pilotes vermelles per matar i dues blaves per salvar. Normes: (1) qui té la pilota no se pot moure, (2) la pilota vermella sempre mata fins que fa un bot al terra (excepte si pega al cap), els tocats se seuen, (3) la pilota blava només salva, l’han de passar als asseguts.


- "POLICIES I LLADRES": diferenciam dues petites zones separades a la pista: la presó i el cau dels lladres. 4-5 seran els policies i duran petos. Si enxampen a un lladre fora del seu cau, l'acompanyen fins a la presó, on romandrà fins que un company l'alliberi picant a la mà. En tal cas tornarà al seu cau mans enlaire, senyal que no pot ser enxampat. Els lladres poden fer servir la presó com a cau durant 10", després han de tornar a ca seva..


- "A ROBAR COES": tots els alumnes a un espai limitat i amb una tela penjada dels calçons com si fos una coa. Han de robar les coes dels altres i a la vegada evitar perdre la seva. Normes: (1) no poden mantenir agafada la seva coa, (2) encara que els hi prenguin segueixen jugant, (3) si en tenen vàries han de dur sempre una penjant i les altres a la mà on no li poden prendre, (4) no poden romandre quiets a un cantó de l'espai amb la coa cap a l'exterior del camp, (5) no poden robar la coa a qui se la col·loca.


- "ELS SENYALS": com a resposta a diferents senyals han de fer moviments diferents:

1: si dic "volta" = fer un gir.

2: mamballeta = un bot.

3: aixecar una mà = anar a peu coix.

4: aixecar les dues mans = bots a peus junts.


- “LA TACA”: 4 la duen amb mocador a un espai reduït. Només enxamparan si els hi toquen a l’esquena. A qui enxampin li passaran el mocador. Normes:

(1) No poden enxampar al mateix que els ha passat el mocador.

Variant: “LA TACA DE COLORS”: 3 mocadors grocs que enxampen tocant l’esquena i 3 vermells a la panxa.


- "TAURONS I SARDINES": 4 seran els taurons i la duran amb mocador per diferenciar-se. La resta són sardines, si un tauró els toca canvien de rol. Per salvar-se poden entrar a un dels cercles repartits per l'espai, però només poden romandre durant 3". Normes:

No poden fer "perrito guardian"

No val pillar al mateix que els acaba d'agafar.

No poden entrar dos pics seguits al mateix cercle.

Per entrar a un cercle ocupat han de tocar el cap a l'inquilí.


- "Tocs individuals amb pales": tres nivells: tocs seguits amb una cara de la pala, alternar les cares, i llançar i recollir amb l'altre cara fent equilibri.


- "Tocs per parelles": parelles amb pilota de plàstic grossa. Colpejar-la intentant que no caigui al terra.


- "TREURE PILOTES": tots conduint pilota de bàsquet lliurement per la pista de volei. Intentar treure les pilotes dels altres amb la mà lliure i defensar la seva. Si li treuen la va a cercar i segueix jugant. No poden agafar la pilota.