EL COS PARLA I - Sessió 1

OBJECTIU DE LA SESSIÓ

1. Descobrir els recursos expressius del cos: adoptar formes corporals senzilles amb el propi cos.

2. Prendre consciència dels segments corporals.

3. Experimentar les diferents trajectòries dels segments corporals (posicions i formes moviment).


MATERIAL

Pandero.


ACTIVACIÓ

- Teòrica: En aquesta sessió realitzarem activitats amb els segments corporals i amb les principals articulacions. Qui se’n recorda del nom dels segments corporals? I de les articulacions? També utilitzarem aquests segments (cap, tronc i extremitats) i les seves articulacions per representar gestos, postures i moviments.

- “ENS MOVEM PER L’ESPAI”: El mestre/a suggereix diferents formes de col·locar el cos poc habituals. Exemples: arrodonit, en quadrupèdia, a la gatzoneta, inclinat, cilíndric,

Variant 1. Quan s’escolti el pandero, crear formes distintes amb el cos, com si es modelàs sobre ell: damunt el trespol, en quadrupèdia, inclinat…


ACTIVITATS

- “ESTÀTUES DE SEGMENTS”: Individual. Els nins/es es desplacen de forma lliure per l’espai de joc. El mestre/a toca un pandero, després de cada senyal, cadascú un segment del cos canvia de posició.

Variant 1. Estàtues coordinades: Després de cada senyal sonora han de moure dos segments del cos: cap i espatlles, braços i cames, braços i cap, braços i peus…

Variant 2. Espantaocells: Som un espantaocells. Ens col·locam drets amb els braços caiguts i doblegam pel colze, el cap de costat i les cames doblegades. Així caminam per l’espai de joc i tractam de mantenir la postura. Després correm i ens aturam per recuperar de nou la posició.

- “REPRODUIR MOVIMENTS”: Individual. Els nins/es es col·loquen dispersos per l’espai. Cadascú mou una o algunes zones del cos segons les propostes del mestre/a. Propostes:

    • seguim amb la mirada el vol d’una mosca,

    • un avió que passa per damunt dels nostres caps,

    • una cursa de cotxes,

    • un partit de tennis,

    • una engronsadora,

    • l’esclat d’una bomba (cap i coll);

    • pujar i davallar les espatlles com si riguéssim,

    • avançar el cap com una gallina quan canta,

    • reproduir amb els braços i les espatlles el moviment de les rodes d’un tren,

    • un guàrdia de tràfic,

    • les ales d’un voltor al volar,

    • un molí de vent (espatlles i braços);

    • obrir una porta amb la clau,

    • obrir la maneta de la porta,

    • batre un ou,

    • donar gas a una moto (mà i canell);

    • reproduir amb el tronc (panxa i pit) el moviment d’una rentadora,

    • ens fermam els cordons de les sabates, sense quasi doblegar els genolls (tronc).

- “POSICIONS INCREÏBLES”: Individual i després per parelles. Tots els nins/es caminen per l’espai de joc fins que el mestre/a dóna una ordre. Per exemple: toca el teu colze, toca amb la teva barra el teu genoll, toca el teu genoll, toca el turmell amb el teu colze, toca el genoll amb el cap,…

Variant 1. Ara tocam les zones corporals dels companys/es.


TEORITZACIÓ

- “PARELLA D’ESTÀTUES”: Trios. Un és l’estàtua, altre el cec imitador i el tercer el jutge. El primer forma una estàtua i resta immòbil en una posició. El cec el palpa i tracta de descobrir la seva postura. Tot seguit l’imita. Després el jutge destapa els ulls al cec per comprovar els resultats.